Geen geldlade, geen stempel; buschauffeur Andries Visser rijdt na zondag elektrisch en zonder papieren kaartjes

Buschauffeur Andries Visser tijdens één van zijn laatste busritten oude stijl: ,,in mijn begintijd duurde stoppen bij een halte soms wel vijf minuten. Iedereen betaalde contant." Foto: Duncan Wijting

Nieuwe elektrische bussen. Weg met de geldlade en de stempelkaartjes. Het werk van buschauffeur Andries Visser ziet er vanaf zondag anders uit.

Andries Visser (58) klikt voor een van de laatste keren zijn eigen geldlade in. Tot zondag heeft hij zijn eigen stempel nog nodig. De buschauffeur maakt zich deze donderdagmiddag op voor een van zijn laatste ritjes ‘op de oude manier’, dus voordat de veranderingen ingaan (elektrische bussen en geen losse papieren kaartjes meer).

„Het moet even wennen. Maar ik juich de verandering toe.’’

'Je bent dienstverlener, je bent vriendelijk'

De buschauffeur is iemand van de oude stempel, zoals hij dat zelf zegt, en rijdt al dertig jaar op de bus in Groningen. Hij is keurig gekleed met stropdas, nu het wat frisser is draagt hij ook een gilet, en is hoffelijk naar de passagiers. „Als buschauffeur ben je dienstverlener. Daar moet je goed mee omgaan. Je bent vriendelijk.”

Visser heeft de nieuwe elektrische bussen al een aantal keren mogen testen en hij vindt ze geweldig. „Ze zijn beter voor het milieu en het scheelt CO2”, zegt hij. Maar misschien wel het belangrijkste: „De nieuwe bussen zijn stil. Dat is echt heerlijk.’’

loading  

Mijn stempel komt in vitrine van kennis die busspullen verzamelt

Wat betreft rijstijl zit er weinig verschil tussen de oude en nieuwe bussen, heeft Visser gemerkt. „De elektrische zijn vrijwel even groot en lang als de huidige dieselbussen. En de nieuwe elektrische bus remt lekker en trekt gewoon goed op.’’

Deze middag begint Vissers eerste rit om kwart over 4 vanaf het Groninger Hoofdstation. Met lijn 9 rijdt hij richting De Wijert en terug. Tijdens de hele rit maken alle reizigers gebruik van de OV-kaart.

 Hij hoeft zijn stempel niet te gebruiken. De geldlade met daarin wat wisselgeld en een aansteker voor tijdens de pauze blijven onaangeraakt. „Bijna iedereen maakt tegenwoordig gebruik van de OV-kaart”, zegt Visser.

Alleen toeristen en ouderen betalen nog contant

Slechts bij uitzondering komt hij nog reizigers tegen die alleen contant geld op zak hebben. Vaak buitenlandse toeristen of ouderen. „In mijn begintijd duurde het stoppen bij een halte soms wel vijf minuten. Iedereen betaalde contant. Dat duurde soms vreselijk lang.’’ De OV-kaart maakte het werk daarentegen ook onpersoonlijker. „Dat vind ik toch wel een tikkeltje jammer”, geeft Visser eerlijk toe.

Maar het weegt volgens hem niet op tegen de voordelen. De geldlade bleek zo nu en dan reden voor een overval. „Nu de lade verdwijnt, voel je je veiliger. Zeker ’s avonds”, zegt Visser. „Het gehannes met munten is vanaf zondag voorbij. Dat is erg prettig.’’

Werk veiliger zonder al die randzaken: je hebt alle aandacht op de weg

Door alle vernieuwingen in de bus hoeft hij zich vanaf zondag nauwelijks nog bezig te houden met randzaken zoals het instellen van routes en papieren kaartjes. Dat maakt het werk volgens Visser ook veiliger. „Je hebt nu alle aandacht op de weg.” En dat is nodig. ,,Het verkeer wordt drukker. Er zijn meer fietsers.’’

Vanaf zondag wordt Vissers eigen stempel definitief overbodig. Een goede kennis van hem verzamelt busspullen en heeft er een kamertje mee ingericht. „Mijn stempel krijgt een mooi plekje in zijn vitrine.’’

menu