Geen plek voor langeafstandsbus op nieuwe station Groningen

Op het toekomstige busstation van Groningen is geen plek voor particuliere (internationale) lijnbussen. Ze verhuizen mogelijk naar station Europapark.

PvdA-raadslid Sebastiaan Ruddijs riep burgemeester en wethouders deze week op om alsnog een plekje voor de bussen te vinden. ,,We zijn druk bezig om van het Hoofdstation een prachtige OV-hub te maken waarvandaan iedereen comfortabel en gemakkelijk overal naartoe kan met bus en trein. Binnen de regio, naar de Randstad en het vliegveld. Wat je maar wilt. Bussen uit onder meer Berlijn en Hamburg horen daar net zo goed thuis.’’ Hij kreeg bijval van onder anderen Berndt Benjamins (D66), Inge Jongman (ChristenUnie) en Anna Riemersma (Stadspartij). Toch is het onzeker of de bussen bij het Hoofdstation blijven.

Geen ruimte

Volgens wethouder Paul de Rook (D66) is er op de meest logische plek, het nieuwe busstation, geen ruimte. ,,We onderschrijven het belang van deze bussen voor het OV-knooppunt, maar er is domweg geen plek. Het is logischer naar station Europapark te verhuizen dan in het nieuwe zuidelijke stationsgebied ruimte te zoeken. Dat is ook een OV-knooppunt. En anders haal je de bussen bij een knooppunt weg.’’

De Rook sluit niet uit dat de bussen eerst op de huidige plek, langs het Verbindingskanaal tussen Hoofdstation en Groninger Museum, blijven. ,,Dat lukt met de huidige dienstregeling nog wel, maar als het aantal bussen een vlucht neemt, moeten we echt een andere oplossing zoeken.’’

Flixbus

Flixbus onderhoudt binnen- en buitenlandse buslijnen van Groningen naar onder meer Antwerpen, Berlijn, Bremen, Brussel, Hamburg en Kiel. De Nederlandse tak van het bedrijf rijdt onder meer naar Amsterdam, Eindhoven en Enschede.

Het bedrijf had eerder concurrentie van andere busbedrijven zoals Public Express en Postbus, maar die zijn van de markt verdwenen. Er rijdt nog wel een aantal andere busbedrijven naar Polen en Kopenhagen, waaronder Eurolines.

Alle regionale buslijnen komen straks samen op een nieuw busperron dat via een reizigerstunnel is verbonden met de treinperrons en het historische stationsgebouw. Bussen rijden straks naar de binnenstad via een tunnel onder het spoor. Die is volgens een woordvoerder hoog genoeg voor de soms dubbeldeks internationale bussen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.