Het coronajaar heeft de horeca zwaar getroffen. Nu cafés en restaurants weer open zijn, moeten ze soms meer in rekening brengen dan voor de crisis. De consument toont begrip: ,,Ze moeten toch ook weer een keer geld verdienen.’’

,,Héérlijk dat het weer kan!’’ Collega’s Zandra en Simone stappen net op de fiets na een etentje bij de Ugly Duck in Groningen. ,,Dat hebben we vanavond geloof ik wel vijf keer tegen elkaar gezegd.’’

Ze zijn niet de enige. De binnenstad van Groningen voelt in het weekend als een zomerfestival - iedereen lijkt het er uitbundig van te nemen op de terrassen. Het kan weer, en dat is geen vanzelfsprekendheid; horeca-ondernemers hebben afgelopen jaar ternauwernood hun hoofd boven water kunnen houden.

‘Alles is duurder geworden’

Dat heeft een prijs. Biertjes, wijntjes, broodjes, ze zijn op veel plekken wel wat duurder geworden dan voor de coronacrisis. Er is wat in te halen. ,,Maar dat is niet de enige reden’’, zegt Jan Bas van Aalderen van Het Pomphuis, bestuurslid van Koninklijke Horeca Nederland. ,,Alles is duurder geworden. De leveranciers hebben het ook zwaar gehad, dus die hebben de prijzen verhoogd. Huur, belasting, personeelskosten; alles stijgt. Dat is al een paar jaar zo, en nu is die coronaramp er ook nog overheen gekomen. Dus zijn de prijsstijgingen bij ons iets hoger dan normaal..’’

loading

Het Pomphuis heeft de prijs van een tapbiertje met 10 cent verhoogd, speciaalbier soms 30 tot 40 cent. En omdat Het Pomphuis het belangrijk vindt om lokaal in te kopen en kwaliteit te leveren, zijn bijvoorbeeld de broodjes ‘niet heel goedkoop’. Soms reageren klanten. ‘Zóó’, zeggen ze dan als ze de rekening krijgen. Maar als Van Aalderen het uitlegt, is er eigenlijk altijd wel begrip. En veel horecaliefhebbers merken het niet eens op.

Arko en Rianne doen samen een weekendje Groningen, ze hebben geslapen in het nieuwe The Market Hotel - ‘fantastisch!’ - en genieten van de stad. Van hogere horecaprijzen merken ze niets, maar als het zo zou zijn: ze begrijpen het volkomen. ,,Ze moeten toch ook weer een keer geld verdienen.’’

Grote behoefte om het ervan te nemen

Keiharde cijfers over flink gestegen prijzen van bier en wijn op het terras heeft horeca-econoom Stef Driessen niet. Hij denkt dat het ook wel wat meevalt met de verhogingen. Hij proeft bij consumenten vooral een grote behoefte om het ervan te nemen. ,,Mensen bestellen ook vaker iets duurders. Zoals speciaalbier in plaats van een pilsje.’’

De grote bierleveranciers hebben hun prijzen verhoogd, vertelt Driessen. Horeca-ondernemers die Amstel als bier op de tap hebben, betalen per 1 mei 3,15 euro voor een liter: 2,9 procent meer dan de 3,06 euro van vorig jaar. Voor Heineken geldt eenzelfde stijging, van 3,13 euro naar 3,22 euro. Brand ging van 3,35 euro naar 3,44 euro (plus 2,7 procent) per liter.

Verder wijst Driessen op de startsalarissen, die gestegen zijn vanwege de personeelstekorten in de horeca. Al die extra kosten, die moeten toch ergens terugverdiend worden.

Blij om de stad weer zo te zien

De fanatieke stapper Ben, op weg naar het Newscafé (waar een fluitje 2,50 kost en een ‘medium’ van 35 cl 3,90 euro), merkt weinig van prijsstijgingen. Hij heeft de cafés gemist, maar ook aan den lijve ondervonden wat corona doet. Hij kreeg het zelf, verloor drie mensen in zijn omgeving. Hij is gewoon blij om de stad weer zo te zien.

Daar worden ook collega’s Zandra en Simone zo vrolijk van. ,,Het voelt een beetje als vakantie. Ook het horecapersoneel loopt met zo’n smile rond.’’ Gestegen prijzen? Niets van gemerkt.

Jan Bas van Aalderen werkt zes dagen per week om de boel weer een beetje op poten te krijgen. Alles zit in het bedrijf, ook zijn pensioen. ,,Het kost drie, vier jaar om weer bij te halen wat we hebben verloren afgelopen jaar. Maar ik heb zeker weer vertrouwen. Het zo goed om te zien dat mensen dolgraag weer buiten de deur willen eten en drinken.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Coronavirus