Ondernemers in de Oude Ebbingestraat zijn klaar met de overlast die de de nieuwe bezorgdienst Gorillas in de binnenstad veroorzaakt. ,,Ze hebben een grote mond, ze scheuren over de stoep en de containers staan te stinken op straat.”

Tot voor kort hoefde Julia Bouwhuis het bord voor haar zaak Baloe aan de Oude Ebbingestraat maar verkeerd op de stoep te zetten of ze had een handhaver in de zaak. Met de mededeling dat het bord de voetgangers niet mocht hinderen. Nu is het ook chaos op de stoep in de noordelijke binnenstad, maar wordt er volgens de ondernemer niet gehandhaafd.

‘Bezorgers rijden bezoekers gewoon omver’

Bouwhuis heeft het gehad met haar nieuwe buren: flitsbezorgdienst 'Gorillas'. Er staat een batterij elektrische fietsen op de stoep. ,,En ze hadden laatst dagen achter elkaar enorme vuilcontainers op de stoep staan. Er worden voortdurend goederen geleverd. Aan de voorkant! Gewoon op de stoep.”

Dat alles hindert de bezoekers van de Ebbingestraat, meent Bouwhuis. ,, Ze worden gewoon omvergekegeld door die bezorgers. Ze bellen ook gewoon dat je aan de kant moet, terwijl ze op de stoep fietsen.”

De bezorgers hebben haast, want de belofte van Gorillas is dat ze boodschappen binnen 10 minuten na een bestelling bij de klant thuisbezorgen. ,,Ik heb wel eens aan zo’n bezorger gevraagd of hij soms een donorhart moest bezorgen”, zegt Herman van der Lande van snoepwinkel Seven Seas, de andere buur. ,,Maar nee, ze had chips en bier bij zich.”

Concept Gorrillas is razendsnel bezorgen

Waar je bij de grote supermarkten algauw een dag moet wachten voordat je je boodschappen hebt, claimt Gorillas binnen tien minuten te bezorgen. Dat concept slaat ontzettend aan. Sinds enkele maanden breidt het bedrijf uit in de Nederlandse (binnen)steden en zie je meer bezorgers in zwarte kledij langszoeven. Met een noodgang op weg naar klanten die niet te lang willen wachten op hun bier, chips en andere boodschappen.

Nathalie Laan van de Smaakaron legt vanachter de counter vol pastelkleurige macarons uit dat ze de bezorgers geregeld aanspreekt op hun fietsgedrag. ,,Ze maken op de stoep al vaart, echt heel asociaal. Ze rammen je gewoon aan de kant, maar luisteren niet.”

Buurman dient klacht in bij gemeente

Op de stoep voor Gorillas is het inderdaad druk: drie mannen lossen een bestelwagen, een koerier is met de fiets tussen de benen in een discussie verwikkeld met een collega. Door de openstaande deur is te zien hoe inpakmedewerkers een stuk of wat bezorgers haastig van te bezorgen boodschappen voorzien.

Een van de bezorgers legt uit dat deze plek ideaal is voor Gorillas: ,,Heel centraal, zodat we binnen tien minuten in de hele stad kunnen zijn.” Er werken al met al 120 mensen bij Gorillas in Groningen, zegt de bezorger.

Voor Van der Lande voelt het meer alsof er een volledig distributiecentrum gevestigd is in het midden van de winkelstraat. ,,Dat is natuurlijk heel gek”, zegt Van der Lande. ,,Ik heb een week of vijf geleden een klacht ingediend bij de gemeente. Niks meer van gehoord.”

‘Geen beleid voor concept Gorillas’

Niettemin kondigde wethouder Paul de Rook deze week aan dat er de komende tijd gekeken zal worden naar Gorillas. ,,Voor dergelijke nieuwe concepten hebben we nog geen beleid”, aldus de wethouder. De naburige ondernemers willen dat de bezorgdienst het veld ruimt: ,,Gorillas hoort niet in een winkelstraat”, vindt Bouwhuis. ,,Gorillas is een regelrechte plaag voor de straat”, aldus Van der Lande.

Geen reactie van Gorillas

Waar Gorillas binnen tien minuten de boodschappen op de stoep zet, laat een reactie op de klachten uit de buurt aanzienlijk langer op zich wachten. Gorillas reageert niet op mails met terugbelverzoeken. Ook een ingesproken voicemail met de vraag om een reactie blijft onbeantwoord.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen