Groningen Airport Eelde heeft het moeilijk, maar waarom eigenlijk?

Een jaar geleden, op sinterklaasdag, kondigde Nordica aan vanaf Groningen Airport Eelde naar München te vliegen. Eind deze maand stopt de Estse luchtvaartmaatschappij met deze dagelijkse lijndienst en die naar Kopenhagen. De aandeelhouders zijn vandaag met spoed bijeen. Tien vragen over Groningen Airport Eelde.

Wat speelt er op dit moment?

De Estse vliegmaatschappij Nordica stopt 29 december met de lijndiensten van Eelde naar Kopenhagen en München. Twee vliegvelden met intercontinentale vluchten, zogeheten hubs, waar je kunt overstappen op verre vluchten naar alle delen van de wereld. De hubs waren de basis voor het reddingsplan van Groningen Airport Eelde (GAE). Die basis valt nu weg.

Waar hebben de aandeelhouders het vandaag over?

Over problemen die ontstaan na het vertrek van Nordica. Eelde wordt drie jaar teruggeworpen in de tijd als de lijndiensten met Kopenhagen en München verdwijnen. Het zou de doodsteek voor de verliesgevende luchthaven kunnen zijn.

Wie zijn de aandeelhouders en hoe zijn de aandelen verdeeld?

  • Provincie Groningen: 30 procent
  • Provincie Drenthe: 30 procent
  • Gemeente Groningen: 26 procent
  • Gemeente Assen: 10 procent
  • Gemeente Tynaarlo: 4 procent

Wat gebeurt er als een aandeelhouder uit GAE stapt?

Dan moet een andere gegadigde zijn aandelen overnemen. De aandeelhouder zal bij de verkoop een flink zak met geld moeten bijleggen. Zowel Groningen als Assen gaven eerder aann uit GAE te willen stappen, maar hebben dat tot op heden niet gedaan vanwege de financiële consequenties.

Wat was ook al weer het plan van de luchthaven?

De aandeelhouders steken vanaf 2017 tien jaar lang 46 miljoen euro in de luchthaven. Dat geld is bedoeld voor onder meer een nieuwe terminal, een nieuwe brandweerkazerne en veiligheidsvoorzieningen, maar ook voor het routefonds (tien miljoen) om nieuwe bestemmingen op te zetten. Nordica en Flybe hebben een bijdrage gekregen uit dit fonds.

En wie betaalt dat?

De aandeelhouders, verspreidt over tien jaar. De provincies elk 13,8 miljoen euro, Groningen (6 miljoen euro), Assen (4,6 miljoen euro ) en Tynaarlo (1,8 miljoen euro). Regiovisie Assen-Groningen droeg 2,5 miljoen euro bij. De resterende 3,5 miljoen euro moet uit het bedrijfsleven komen.

De aandeelhouders buigen zich vandaag over de toekomst van Groningen Airport Eelde.

Waarom wordt Eelde niet verkocht aan een luchtvaartondernemer?

Het is misschien tijd voor onorthodoxe stappen. Met de huidige, bestuurlijke aandeelhouders sukkelt de luchthaven nog steeds voort, ook na de lang gewenste, ruim vijf jaar geleden gerealiseerde baanverlenging. Misschien dat een pionier als Richard Branson van Virgin Group kansen ziet voor GAE. Er is behoefte aan iemand die out of the box durft te denken.

Hoeveel vluchten blijven er over na het vertrek van Nordica?

Als Nordica 29 december stopt met de dagelijkse lijnvluchten naar Kopenhagen en München, blijft er slecht één lijndienst over: Flybe vliegt doordeweeks driemaal daags naar Londen (Southend), ‘s zaterdags twee keer en ‘s zondags één maal. Ook deze lijndienst wordt met opheffen bedreigd. Flybe staat op de rand van een faillissement.

Er zijn meerdere bedrijven die het bedrijf willen overnemen, onder meer de Virgin Group van Richard Branson. Het vervallen van Londen Southend als bestemming is extra jammer omdat de Londense luchthaven volgend jaar met de komst van Ryanair extra aantrekkelijk wordt als overstapluchthaven. Verder vertrekken er deze winter vanaf Eelde vakantievluchten naar Lanzarote (Transavia), Antalya (Corendon), Gran Canaria (TUI) en Tenerife (Transavia).

Wat kan er vandaag gebeuren? Welke scenario’s zijn denkbaar?

De aandeelhouders gaan flink blazen richting de directie van GAE. Er is veel overheidsgeld over de balk gesmeten. Ze spreken hun zorgen uit over de toekomst van GAE. Maar ze hebben zich wel tot 2027 financieel gecommitteerd aan de luchthaven.

Directeur Marco van de Kreeke van GAE. Foto: Duncan Wijting

Ze zullen de directie aansporen een vervanger voor Nordica te zoeken, een luchtvaartmaatschappij die een dagelijkse lijnvlucht wil onderhouden naar een vliegveld met overstapmogelijkheden naar luchthavens in de rest van de wereld. Misschien komt de directie van GAE wel met zo’n alternatieve luchtvaartmaatschappij op de proppen.

De aandeelhouders oefenen druk uit op directeur Marco van de Kreeke van GAE. Moet hij voor zijn hachje vrezen?

Ja, Marco van de Kreeke kan worden verweten dat hij zich te weinig heeft ingespannen om noordelijke zakenreizigers aan Eelde te binden.

Het aantal zakenreizigers op de vluchten naar Kopenhagen en München bleef achter bij de verwachtingen. De stuk gelopen onderhandelingen met Nordica kan hem ook worden aangewreven.

Tijdlijn: Hoe het Noorden al bijna 90 jaar knokt voor een eigen luchthaven
Lees verder
Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.