Groningen Bereikbaar: 'Gedragsverandering vasthouden in september'

Wilko Huyink, directeur Groningen bereikbaar. Foto: Duncan Wijting

Directeur Wilko Huyink van Groningen Bereikbaar rekent erop dat mobiliteit blijvend verandert om de stad ook vanaf september goed bereikbaar te houden.

,,Wij bereiden ons voor op september, als de wereld op gang komt volgens het nieuwe normaal’’, zegt Huyink. Over de komende maanden maakt hij zich geen zorgen. ,,Dat gaat wel goed, en zo niet dan handelen we naar bevind van zaken. Er zijn afspraken en maatregelen nodig voor als het écht weer druk wordt. Al verwacht ik dat het door die maatregelen iets minder druk wordt dan het vorig jaar was.’’

Belangrijkste Reistip

Groningen Bereikbaar heeft zijn reistips 5 en 6 (hanteer gespreide werktijden en: werk thuis) nu op 1 gezet en verwacht veel van de fiets. ,,Wij hebben een uitstekend P+R netwerk, maar bussen zitten nu snel vol. Forensen zullen zoveel mogelijk met de auto naar een P+R gaan en met de fiets of de e-bike verder reizen. Er komen meer deelfietsen of leenfietsen te staan. De gemeente denkt na hoe dat straks allemaal rond binnenstad moet.’’

Huyink heeft ook voor de iets langere afstanden alle vertrouwen in de (elektrische) fiets. ,,Van de bijna 1100 forensen die in 2018 een elektrische fiets of een speed pedelec van ons hebben geleend om te proberen, heeft een op de drie later zo’n fiets gekocht. Bijna 30 procent dacht daar aan het begin van de coronacrisis nog over na. Onze probeerfietsen zijn nu beschikbaar voor de zorg, die vraagt of we meer hebben. We staan nu echt open voor anders reizen en werken.’’

Positieve ervaringen

Volgens hem zit er door corona niets anders op dan de drukte te spreiden. In tijd en in ruimte. ,,Bedrijven, onderwijs en grote overheidswerkgevers zoeken uit hoe dat praktisch kan. Veel mensen hebben nu ontdekt dat ze gewoon thuis kunnen werken en onze achterban roept op om dat tot in lengte van dagen te blijven doen. Als thuis- en werksituatie dat toelaten.’’

,,De ervaringen met alternatieve werkmethodes zijn over het algemeen positief. Niet alleen voor kantoortypes’’, zegt Huyink. ,,We horen ook mooie voorbeelden van productiebedrijven met ploegendiensten die werktijden spreiden. En wat dacht je van consulten op afstand door het Ommelander Ziekenhuis... Ik zou het tot voor kort niet hebben durven vragen om te gaan beeldbellen met patiënten. De crisis maakt duidelijk dat iedereen meer kan dan niks. Voor de bereikbaarheid van Groningen is het de kunst om dit vast te houden. Onze partners roepen ons op om hen daarmee te helpen. Daar hebben we het nu ontzettend druk mee.’’

Verschillen

Groningen Bereikbaar gaat volgens Huyink geen algemene maatregelen voorschrijven. ,,Die zullen overal verschillen omdat gebouwen, locaties en de omgeving anders zijn. Richtlijnen van het ministerie kunnen helpen om bijvoorbeeld de geldigheid van de studenten OV-kaart aan te passen aan bepaalde maatregelen. Rutte geeft de richting aan. Wij vullen het in met regionaal maatwerk, zoals we altijd al deden.’’

Studenten alleen tussen 11 en 15 uur met het openbaar vervoer laten reizen, wat even als idee opdook, lijkt Huyink onpraktisch. Hoe moet het dan wel, met al die massa medewerkers en studenten van bedrijven, hogeschool en universiteit op de Zernike Campus?

Slottijden?

,,Daar praten ze nu over. Dan gaat het bijvoorbeeld, ik verzin iets, om ‘slottijden’ voor bepaalde plekken. Universiteit open op maandag en woensdag, hogeschool op dinsdag en donderdag, en op vrijdag iedereen want dan is het toch rustig. Zoiets. Elders praten publieke werkgevers over lange werkdagen tussen bijvoorbeeld 7 en 20 uur, met shifts van 6 tot 8 uur. Het middelbaar beroepsberoepsonderwijs kan de stages misschien verdelen: Noorderpoort in het voorjaar, AlfaCollege in het najaar. Ik zeg maar wat. De afspraken zullen er overal anders uitzien en ook per plek variëren.’’

Huyink was al langer blij dat de grote achterban van Groningen Bereikbaar ambitieus met mobiliteit bezig is. Onderwijsinstellingen haalden vorig jaar 1054 studenten uit de ochtendspits door later of eerder te beginnen dan gebruikelijk. ,,In maart sprak de onderwijswereld af om het mobiliteitsgedrag blijvend te veranderen voor duurzaamheid en klimaat. We verlieten vrolijk het pand. In de loop van de dag werden de eerste bijeenkomsten afgelast. Door de crisis zijn de plannen in een ongelofelijke versnelling gekomen.’’

menu