Groningen begint het belang in te zien van de Lelylijn

Zo ziet spoorknooppunt Herfte bij Zwolle er straks uit. Illustratie: Prorail

Terwijl in Zwolle een begin is gemaakt met het oplossen van spoorknooppunt Herfte, dringt in Groningen langzaam door dat de Lelylijn ook zo gek nog niet is.

Op het symposium over de Lelylijn in Emmeloord, begin vorige maand, ontbrak politiek Groningen nog.

Maar het zit er dik in dat de stad bij een volgende bijeenkomst aanschuift bij collega’s uit de Noordoostpolder en Friesland, die de spoorlijn al wat langer een warm hart toedragen. Dit ondanks het feit dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat vorige week duidelijk aangaf dat de Lelylijn er definitief niet komt.

Snelle verbinding via Groningen naar Hamburg en verder

Ze neemt de droom van (onder meer) de PvDA niet weg. Die wenst een snelle verbinding van Amsterdam met Groningen en verder: aan de oostkant gaat het spoor door naar Hamburg, Kopenhagen, Oslo en Stockholm. De Lelylijn, nieuwe naam voor de Zuiderzeelijn (Groningen- Drachten- Heerenveen- Emmeloord- Lelystad), kan daar een onderdeel van zijn.

Het plan kwam deze week voor het eerst op het Stadhuis van Groningen aan de orde dankzij de lokale partij 100% Groningen. Die kreeg meteen van veel fracties steun voor de wens om de strijd voor beter openbaar vervoer aan te gaan.

Optimale lobby

100 % Groningen kijkt met jaloezie naar de regio Eindhoven, die in het landelijke Toekomstplan OV meer voor elkaar heeft gekregen dan Noord-Nederland. Fractievoorzitter Marjet Woldhuis heeft wel een idee hoe dat komt: betere samenwerking binnen de regio en een optimale lobby.

Ze was niet de enige. ,,Als nuchtere Groningers vonden we het te vroeg om zo snel na het afblazen van de Zuiderzeelijn weer om geld te vragen. Andere regio’s hebben meer lef. Dat moeten wij ook tonen”, zei Wesley Pechler (Partij voor de Dieren).

Voor veel partijen is het nog niet duidelijk of de route via Drachten en Emmeloord moet lopen en of dat een gewone spoorlijn of een hogesnelheidslijn moet zijn. Ook de Nedersaksenlijn (naar Almelo via Veendam en Emmen) valt goed.

Nu op de agenda

De stad raakt er langzaam van doordrongen dat er veel meer en beter spoor nodig is -alleen al voor de realisatie van de wens om het vliegverkeer te verminderen- en dat Noord-Nederland daar flink van kan profiteren. ,,Het zou voor heel Nederland goed zijn’’, aldus Benni Leemhuis (GroenLinks).

Voor de SP hoeft het allemaal niet, zo’n megalomaan project dat het landschap aantast. ,,Wij zoeken ons heil in het verkorten van de reistijd op het huidige spoor’’, zei Wim Koks. Precies waar het fout gaat, aldus Woldhuis: ,,Wat u schetst, gebeurt al. Het gaat er juist om dat je klaar bent voor wat er over 10 tot 15jaar moet gebeuren. Als je dan wat wilt bereiken, moet je nu zorgen dat het op de agenda komt.’’

loading  

Het feestje in Zwolle, bij de start van de verbetering van spoorknooppunt Herfte, was gisteren het bewijs. De politiek sprak er 15 jaar geleden al over, de Tweede Kamer nam in 2007 de motie Koopmans aan om het voor elkaar te krijgen en gisteren begonnen de werkzaamheden. De komst van extra sporen en een tunneltje levert tussen Zwolle en Emmen/ Leeuwarden vanaf 2021 een paar minuten winst op, en anderen een betere overstap in Zwolle. Maar het spoor Zwolle- Meppel blijft de enige verbinding per trein tussen het Noorden en de Randstad.

menu