Groningen in race voor de hyperloop: met 1000 km/u in capsule door een buis. Hoe werkt dat precies?

Artistieke impressie van de hyperloop. Illustratie: Hardt Hyperloop

Groningen krijgt mogelijk een testbaan voor de hyperloop, een futuristisch transportsysteem.

De hyperloop (zeg maar: buizenpost voor mensen) van het bedrijf Hardt Hyperloop uit Delft is een razendsnel alternatief voor het vliegtuig. Het systeem zou ons bijvoorbeeld in een half uur van Amsterdam naar Parijs kunnen brengen. Zo werkt het:

  1. Capsules met passagiers of vracht reizen met 1000 km/u door grote buizen.
  2. De buizen zijn (bijna) vacuum, zodat de capsules nauwelijks luchtweerstand ondervinden.
  3. De capsules staan niet op wielen, maar zweven op een magneetveld.
  4. Elektromagneten stuwen de capusles voort.
  5. De stations hebben luchtsluizen waar de passagiers in- en uitstappen.

Dit filmpje van Hardt toont hoe de hyperloop zweeft.

loading  

De capsules zijn uitgerust met permanente magneten die worden aangetrokken door een stalen rail. Zo worden de capsules een klein stukje opgetild: ze gaan zweven Elektromagneten in de capsules regelen op de millimeter nauwkeurig de afstand tussen capsule en rail.

 

Dit filmpje van Hardt laat zien hoe de aandrijving van de hyperloop werkt.

loading  

Elektromagneten langs de rail creëren een magneetveld. Dit magneetveld duwt tegen het magneetveld van de magneten in de capsules. Zo worden de capsules vooruit geduwd.

 

 

 

 

 

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Video