Groningen mogelijke proeftuin voor Domino’s pizzarobottest

Pizzagigant Domino’s Pizza zoekt de perfecte locatie voor experimenten met een bezorgrobot. De Groninger binnenstad zou zo’n locatie kunnen zijn.

„We zoeken een plek waar veel pizza wordt gegeten en waar het verkeer niet te druk is”, zegt Casper Mooyman, landelijk projectmanager van het robotproject. „In Groningen hebben we vijf vestigingen en wonen veel studenten. Bovendien rijden in het centrum relatief weinig auto’s. Dat biedt mogelijkheden.” Steden als Amsterdam zijn bij voorbaat uitgesloten. „Daar is het verkeer te onvoorspelbaar.”

Zes kilometer per uur

De Domino’s Robotic Unit (DRU) lijkt met zijn ronde vormen en glimmende deksel op een koelbox op wielen. Volgens Mooyman kan de robot tot zes pizza’s warm afleveren en heeft hij ook ruimte om gekoelde producten te bezorgen. „We willen DRU inzetten voor bestellingen binnen de straal van een kilometer”, licht hij toe. „Die worden nogal eens lopend gedaan. DRU rijdt zes kilometer per uur. Dichtbij kan hij dus sneller ter plaatse zijn dan een lopende bezorger.”

Tegen de verwachting in kan Domino’s de pilot snel starten. „We dachten allerlei vergunningen nodig te hebben, maar DRU mag van de RDW zonder problemen op de stoep rijden”, zegt Mooyman. Een GPS-systeem leidt de machine naar zijn bestemming. De ingebouwde camera’s en sensoren zorgen dat obstakels, zoals mensen of lantaarnpalen, worden ontweken. Eenmaal op bestemming opent de klant de deksel met een ontvangen code. Door het gewicht van de machine, 190 kilo, is de kans dat grappenmakers de robot zomaar van straat plukken klein. Bovendien is de bezorgrit via de camera’s vanaf kantoor te volgen.

Robot als aanvulling

Is DRU’s komst een voorbode op banenverlies in de pizzabezorgwereld? Als het aan Mooyman ligt niet. „Wij hebben landelijk een tekort aan personeel. Zowel om de winkels te bestieren, als bezorgers. We zien de robot niet als mogelijke vervanging van ons personeel, maar als nodige aanvulling op de tekorten.”

Hoewel het bedrijf landelijk kampt met personeelstekorten, heeft de vestiging aan de Poelestraat daar geen last van. Toch zou winkelmanager Tom Kampinga de robot willen. „Ik zou hem goed kunnen gebruiken voor bezorgingen in de Oosterstraat. Vanwege het eenrichtingsverkeer moeten mijn bezorgers omfietsen via de Gelkingestraat of de pizza te voet afleveren. Als die robot goed werkt, zou ik hem zo inzetten.”

Zorgen over permanente vervanging van zijn personeel door robots heeft hij niet. „Ons vak blijft een mensenvak en mensen blijven kuddedieren: ze willen ook de sociale en persoonlijke ervaring”, zegt Kampinga. „Ik zie voorbeelden bij ons in de straat. Het restaurant aan de overkant heeft een pizza-automaat. De pizza wordt bereid en uitgegeven zonder enige menselijke arbeid. Ik zie er nooit iemand.”

Mechanische bezorger

Het pizzaconcern lijkt bij het ontwerp van de robot wel stil te hebben gestaan bij ‘vermenselijking’. De ronde koplampen van de mechanische bezorger worden met elkaar verbonden door een halve curve. Als de lichten aanstaan lijkt het net of de machine met de grote ogen naar je glimlacht. „Ons motto is de snelste bezorging met een glimlach”, zegt Kampinga. „Maar hoe snel en efficiënt een robot ook kan zijn, de glimlach van een mens is op geen enkele manier door een robot te evenaren.”

Of de proeven met de bezorgrobot echt in Groningen zullen zijn, blijft nog even de vraag. „We bekijken de mogelijkheden en willen in de zomer van start”, zegt Mooyman. „Als de pilot slaagt, willen we zo snel mogelijk doorpakken. Als de testwinkel niet in Groningen is, zou het wel heel goed een van de eerste steden kunnen zijn waar we DRU als officiële bezorger introduceren.”

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.