Groninger Nachtwacht: klassiek meets dance

Op een kerkbank wegdromen bij klassiek of in een loods opgaan in elektronische muziek van een dj. Dat die werelden helemaal niet zo ver uit elkaar liggen, willen studenten laten zien bij Nachtwacht in club Paradigm, Groningen.

Klassieke muziek en dancebeats

Studente Kirsten van der Aa (22) kijkt met een glimlach hoe conservatoriumstudenten spelen. Een violist, een pianist, maar ook Tobi Gradenwitz met zijn elektronische drumcomputer. In dit concertzaaltje verweeft klassieke muziek met dancebeats . ,,Ik krijg gewoon kippenvel, terwijl ik altijd dacht klassiek niets te vinden'', zegt Kirsten.

Tegelijk geniet de klassiek geschoolde pianiste Carline Kunst (24) van de beats die Tobi uit de drumcomputer tovert. ,,Ik dacht bij veel dj's aan hardcore, maar toen we laatst naar een optreden in Paradigm gingen, was ik aangenaam verrast.''

Repetitie

De muzikanten repeteren voor Nachtwacht, een concert/dance-event opgezet door studenten van het Prins Claus Conservatorium, de Hanzehogeschool en Academie Minerva. Studente Crisilde van den Assem (22) van Minerva kreeg de opdracht klassiek in een nieuw jasje te steken, omdat concertzalen vergrijzen. Crisilde, die geregeld uit haar dak gaat op een set van een dj, zag mogelijkheden. ,,Niet iets waar je meteen aan zou denken, maar we deden vorige week een try-out voor een zaal met veel oude mensen en we kregen grof applaus.''

Muzikant Tobi en zijn medestudent Hugo Tromp (21) wisten wel dat de twee genres best samengaan. Hugo bespeelt de oude, analoge synthesizers en lacht. ,,Ik ben misschien wel een klassiek student aan het conservatorium , maar sta bijna wekelijks in een club hoor.'' Tobi: ,,We bestuderen veel klassiek werk uit de jaren '60. Daar zitten heel veel repetitieve stukken in. Dat hoor je in dancemuziek ook vaak.''

Trance

De luisteraar in een concertzaal en de danser in een club hebben misschien wel meer gemeen dan ze denken. Beiden kunnen helemaal opgaan in de muziek, wegdromen bij een goed stuk. De nummers bij de repetitie lopen naadloos in elkaar over. Tobi: ,,Naar de wc gaan kan niet. We gaan gewoon door. Een uur lang.'' Melancholisch, als filmmuziek soms. De luisteraar moet in trance komen. Precies zoals bij een dj-set waarbij het laten vallen van een stilte dodelijk is.

Ter voorbereiding is de groep onlangs bij een optreden van Malbetrieb – Niels Schilder – in Paradigm geweest. Een dj die veel meer doet dan rauwe beats de hal in slingeren. Voor zijn laatste plaat nam hij geluiden op in een speeltuin die hij verwerkte in de muziek. Het raakte ook de Conservatoriumstudenten die nog weinig weten van elektronische muziek. Tobi: ,,Ook dj's zijn muzikanten. Bij Nachtwacht spelen we alles live. Het is veel meer dan een usb-stickje in de computer doen en op de spatiebalk drukken.''

Perfectie

Dat blijkt. Als een deel van de repetitie erop zit blaast Tobi uit. ,,Man, man wat is dit complex.'' Tussen het gezamenlijke werk door is ruimte voor solostukken waarbij ze mogen improviseren. Van Bart Planting (20) die op de metalen toetsen van de vibrafoon slaat tot Veerle Schütz (21) die inhaakt met haar viool.

Bij de uitvoering is heel wat meer te zien dan alleen dj. ,,Dat maakt het spannend'', zegt Crisilde. Hugo, met zijn oude synthesizers die af en toe een flinke brom geven, beaamt dat. ,,Er kan ook veel meer misgaan door met zoveel mensen te spelen.''

Verder met de repetitie, want ze streven naar perfectie. ,,Mijn hartslag zit inmiddels op 120'', zegt Hugo. Veerle lacht. ,,Dat past wel. We spelen in Paradigm toch? Daar is dat normaal.''

Foto: Veerle Schütz op viool terwijl Tobi Gradenwitz – artiestennaam Tobi Snoid – de drumcomputer bedient bij een repetitie in het Groninger Conservatorium.
Foto DvhN/Roelof van Dalen

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.