Groninger kabelbaan: niet linksom, dan wel rechtsom

Op het moment dat de plannen voor een kabelbaan van de Euroborg richting binnenstad verstoffen, komt een idee voor een stoeltjeslift vanaf de andere kant van de stad weer van de plank.

De stad heeft grootse plannen met de noord-oostkant van de stad. Mede door uitbreiding van ziekenhuis UMCG wordt het drukker en drukker in de omgeving van de Korreweg. Nu al is het vaak dringen in de buurt; op de Petrus Campersingel kruipen de auto’s in het spitsuur de stad in en uit.

Daarom moet er een nieuwe ontsluiting komen voor auto’s. De busbaan met brug richting Kardinge wordt vermoedelijk in de toekomst ook gebruikt door auto’s.

De Vereniging Bedrijven Noord Oost (VBNO) denkt een plan te hebben dat ervoor zorgt dat die route niet meteen weer dichtslibt. Een kabelbaan!

Dood paard

Ja hoor, daar istie weer. Voorzitter Guus Vries van de bedrijvenvereniging kent de roerige geschiedenis van de kabelbaan die in het zuiden van de stad zou komen. Na jaren van overleggen en onderzoeken schoot het stadsbestuur het plan af. ,,We willen voorkomen dat ook wij aan een dood paard trekken’’, zegt hij. ,,Maar ik heb het idee dat het college van B en W hier positief tegenover staat.’’

Zo ver wil wethouder Paul de Rook nog niet gaan. ,,Het idee wordt meegenomen bij de planvorming voor het hele Oosterhamriktrace’’, zegt hij. Zo kennen we de bestuurders.

In ieder geval betaalt de gemeente Groningen mee aan een zogeheten quickscan; een niet al te uitvoerig onderzoek dat duidelijk moet maken of het plan haalbaar is.

Naar de binnenstad

Vries ziet een paar lichtpuntjes. De kabelbaan over de Oosterhamrikkade roept volgens hem een stuk minder weerstand op dan de variant aan de andere kant van de stad. Hij zou in een vrij rechte lijn over het Oosterhamrikkanaal kunnen lopen vanaf Kardinge naar het Ebbingekwartier, bij het Infoversum. ,,Geen mensen dus die klagen over passagiers die vanuit de kabelbaan in hun tuin kunnen kijken.’’

Dan is er nog het enorme, braakliggende en sterk vervuilde stuk grond waarop vroeger Simmeren Schroot zat, aan de Ulgersmaweg. Net naast de busbaan. Het zou volgens Vries een prachtig begin- en eindpunt van de kabelbaan kunnen zijn. Werkenden kunnen er de auto parkeren en met de kabelbaan verder naar de binnenstad. Omdat er bij die invulling niemand woont op het terrein hoeft de vervuilde grond niet zo ingrijpend aangepakt te worden.

Dat is wel het geval bij de plannen die de gemeente nu heeft met het terrein. Er zou een asielzoekerscentrum komen, maar de gemeente verslikte zich in de mate van vervuiling. De grond blijkt smeriger dan gedacht, waardoor de bouw van een azc vertraagd is.

Afwachten

Volgens Vries wordt eraan gedacht een kleiner azc dan aanvankelijk gepland te bouwen. ,,De rest van het terrein kan dan als parkeerterrein ingericht worden.’’

Het zou een soort Park+Ride locatie worden. Eentje waarvan Groningen er al meer heeft en waar de stad erg blij mee is. Deze week nog werd bekend dat er 1,8 miljoen geinvesteerd wordt om de P+R-terreinen flink op te knappen, zodat ze nog meer gebruikt gaan worden. Mensen zetten hun auto er neer en reizen met het openbaar vervoer verder naar de binnenstad.

De kabelbaan over het Oosterhamrikkanaal zou minder gericht zijn op toeristen. ,,Maar als hij er staat, zijn er vast veel ouders met kinderen die graag op zaterdag op die manier de stad in gaan’’, denkt Vries.

Het is, wederom, afwachten. ,,In ieder geval zijn we blij dat de gemeente meebetaalt aan de quickscan. En wie weet’’, zegt de voorzitter. ,,Als dit lukt, dan kan deze kabelbaan misschien als pilot gelden en kunnen we toch nog kijken naar een baan vanaf zuid.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.