Studenten knutselen aan waterstof voor reddingssloep

De 8 meter lange sloep op waterstof beleefde zaterdag zijn vuurdoop op de Groninger diepen. FOTO: Sander Kuizenga

Waterstof is niet alleen geschikt als schone energiebron in auto’s, bussen en treinen. Ook in een zeewaardige sloep werkt het prima, laten studenten en het Groninger bedrijf Marine Service Noord zien.

Knutselen aan waterstof, dat is wat een groep van twintig studenten maritiem officier en allround operationeel technicus van het Noorderpoortcollege in Delfzijl de afgelopen maanden heeft gedaan. En met succes: dit weekeinde lanceerden ze de eerste door waterstof aangedreven zeewaardige reddingssloep. Samen met medewerkers van het Groninger bedrijf Marine Service Noord (MSN) uit Westerbroek, dat is gespecialiseerd in scheepswerktuigbouwkundige installaties.

Het acht meter lange gevaarte met een brandstofcel voor de aandrijving werd gedoopt met een feestelijke rondvaart door de Groninger diepen. Eigenlijk zou de sloep als volgboot meevaren tijdens de Harlingen-Terschellingrace, maar helaas gooide de corona-pandemie roet in het eten.

Interessante combinatie

Doel van het project was samen te werken op het gebied van duurzaamheid en onderwijs, zegt Foppe Metzlar, hoofd engineering van MSN. ,,Een sloep en waterstof, dat leek ons een interessante combinatie. We wilden kennis delen en samenwerken aan nieuwe technologieën. We hadden een elektrisch aangedreven sloep en de spullen om die op waterstof te laten varen, maar er moest nog veel aan gebeuren.’’

Hoewel waterstof in de scheepvaart nog een bescheiden rol speelt, neemt de belangstelling wel toe. ,,We hebben in 2009 al een rondvaartboot voor rederij Lovers in Amsterdam omgebouwd op waterstof. Ze hebben er een tijdje mee rondgevaren en hem toen weer omgebouwd. Ze konden namelijk nergens waterstof bunkeren’’, zegt Metzlar. ,,Het begint nu wel een beetje te komen. Bedrijven kijken echt of waterstof iets voor hen is.’’

MSN bouwt nu soms waterstofsystemen in jachten in. Ook wordt gekeken naar toepassingen in de commerciële koopvaardij. (lees verder onder de illustratie)

Uitgelezen kans

Jan Jaap Das, docent energy & maritime aan het Noorderpoortcollege, zegt dat het project studenten een uitgelezen kans bood nieuwe ervaringen op te doen. ,,Waterstof is iets nieuws in de scheepvaart, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel. In zo’n project leer je samen dingen aanpakken en improviseren. Bijzonder was de samenwerking tussen de technische studenten en de leerlingen van de zeevaartschool. Dat zijn normaal gescheiden werelden. Die samenwerking verliep prima.’’

Alle deelnemers moesten vooraf solliciteren. ,,Ze werden elke vrijdag uitgeroosterd, zodat ze aan dit project konden werken. Ze hebben er trouwens ook veel vrije tijd in gestoken.’’

,,Het was een mooie kans om meer over waterstof te weten te komen’’, zegt student Jesper Schults. ,,Het was wel een domper dat we door corona niet verder konden en MSN de sloep gedeeltelijk zonder ons moest afbouwen. We zijn blij dat het project nu is afgerond. En we zien hoe mooi de sloep is geworden.’’

Leuk project

Er komt wellicht een nieuwe samenwerking, zegt Metzlar. ,,Komende vrijdag hebben we overleg met de school om te kijken wat er mogelijk is. Het was een hartstikke leuk project, het zou mooi zijn als er een vervolg komt.’’

Elders in ons land, op de TU Delft, wordt veel onderzoek gedaan naar het gebruik van waterstof als energiebron in de scheepvaart. Accu’s zijn door hun hoge gewicht en bescheiden energie-inhoud niet praktisch. Waterstof wordt wel als veelbelovend gezien. Om te voorkomen dat schepen het ruime sop moeten kiezen met grote opslagtanks vol met licht ontvlambare waterstof, wordt gewerkt aan een methode waarbij het gas wordt gewonnen uit ongevaarlijk natriumboorhydride poeder.

menu