Groningse rederij betaalde 340.000 dollar aan Afrikaanse piraten voor vrijlating van gijzelaars

De Groninger reder ForestWave heeft 340.000 dollar betaald voor het beëindigen van de kaping vorig jaar van het zeeschip FWN Rapide, blijkt uit rechtbankstukken. De rederij weigert elk commentaar.

De hoogte van het losgeld is bekend geraakt vanwege een rechtszaak in Zuid-Afrika. In dat land werd de vermeende ‘hoofdpiraat’ gearresteerd. Nederland procedeert om hem uitgeleverd te krijgen voor een rechtszaak in ons land. De rechtbank Kempton Park Magistrate’s Court stemde vorige week vrijdag in met uitlevering.

Elf bemanningsleden maand lang gegijzeld

De piratenleider - Itoruboemi Benson Lobia - verzette zich tegen uitlevering. Bij de rechtszaak kwamen vele details over de kidnap naar buiten. Lobia werd gearresteerd op Tambo International Airport, nabij Johannesburg. De Nigeriaan is vermoedelijk het ‘mastermind’ achter de één maand durende gijzeling van elf bemanningsleden.

Nederland verdenkt hem van vrijheidsberoving, gijzeling, piraterij, het kapen van een schip, geweld aan boord van dat schip en afpersing. Lobia - onder de aliassen ‘Major’ en ‘Seaman’ - onderhandelde met de rederij over de vrijlating voor de scheepsbemanning. In Nederland is onmiddellijk na de ontvoering een strafrechtelijk onderzoek ingesteld.

De scheepscrew kwam op 18 mei vorig jaar vrij, nadat drie dagen ervoor een deal was gesloten met de gijzelnemers dat er 340.000 dollar losgeld zou worden betaald.

Kapers eisten losgeld van 2 miljoen euro

De aanvankelijke losgeldeis bedroeg 2 miljoen dollar. Reder ForestWave eiste bewijs dat de crew in leven was en stelde aanvankelijk slechts 56.000 dollar in cash te hebben. Binnen enkele dagen was de hoogte van het geëiste losgeld al gehalveerd. Een dag nadat één van de crewleden ziek werd door malaria werd de deal gesloten, aldus de Zuid-Afrikaanse krant Times Live .

ForestWave-woordvoerder Cor Radings zegt desgevraagd over de onderhandelingen: „Zoals je weet doen we geen uitspraken over de dialoog.”

Het 146 meter lange en 18 meter brede vrachtschip dat vaart onder Nederlandse vlag werd in de vroege ochtend van zaterdag 21 april aangevallen door Afrikaanse piraten vanaf de kust van Nigeria. Elf van de veertien bemanningsleden werden van boord gehaald.

Twee van de drie resterende opvarenden - die zich hadden verscholen - slaagden erin het schip na de aanval te manoeuvreren naar een veilig gebied. Nadat het vrachtschip in veiligheid was gebracht, kwam ook een derde zeeman ongeschonden tevoorschijn uit zijn schuilplaats.

Containers met elektonica en ladingen hout

Het schip vertrok uit Takoradi, Ghana en werd overvallen door gewapende piraten die aan boord klommen bij bestemming Port Hartcourt, een grote stad in het zuidoosten van Nigeria.

Het in 2005 gebouwde, Nederlandse schip FWN Rapide is een zogenoemd ' general cargo ship' dat allerlei soorten lading kan meenemen, variërend van containers met elektronica tot aan ladingen hout.

De Golf van Guinee is berucht; de meeste gijzelingen en scheepsovervallen langs de Afrikaanse kust vinden hier plaats. Precies waar FWN Rapide werd overvallen zijn vorig jaar alleen al vijftien incidenten geweest, van schoten gelost op schepen, mislukte pogingen aan boord te komen tot aan piraten die daadwerkelijk aan boord zijn geklommen bij vijf schepen.

‘Piratensyndicaat met internationale connecties’

Volgens de Nederlandse autoriteiten was Lobia de leider van de piraten. Hij wordt ervan verdacht verantwoordelijk te zijn voor soortgelijke aanvallen op andere schepen. Hij zou een ‘piratensyndicaat’ runnen met internationale connecties.

Lobia claimt dat er sprake is van een persoonsverwisseling. Afgelopen week claimde hij te werken voor het Nigeriaanse leger. Hij zou zijn ingehuurd als ‘veiligheidsofficier’ voor het betalen voor zijn werk als ‘consultant’.

Toen hij werd onderschept op de luchthaven in Zuid-Afrika was hij niet op de vlucht naar Mauritius, zo stelt hij, maar onderweg naar een sollicitatie bij een contact die hem een baan zou hebben aangeboden in de beveiliging.

Oorring verraadt Lobia

De Zuid-Afrikaanse rechtbank heeft zich niet uitgesproken over de schuldvraag, maar alleen gekeken of Nederland voldoende bewijs heeft voor een rechtszaak in Nederland. Meerdere gekidnapte crewleden hebben Lobia aangewezen als de piratenleider. Hun beschrijvingen komen overeen met Lobia’s uiterlijk, oorring, bouw, geschatte leeftijd en zijn huidskleur.

De ‘piratenleider’ heeft nog vijftien dagen om zich te verzetten tegen de uitspraak. Als hij dat niet doet, kan de Zuid-Afrikaanse minister Michael Masutha hem op een rechtstreekse vlucht zetten naar Nederland. „Maar zover is het nog niet”, zegt OM-woordvoerder Jeichien de Graaf. „De uitlevering is toelaatbaar, heeft de rechtbank bepaald, maar hij kan zich nog verzetten.”

menu