Eldert Zeinstra, Jeroen Brattinga, Petra Buist en Frank Pot (vlnr) poseren op de Zernike Campus voor een draagvleugel van een zonneboot, waar Eldert jaren geleden al eens aan kluste. FOTO PETER WASSING

Groningse studenten willen racend op zonne-energie Australië door

Eldert Zeinstra, Jeroen Brattinga, Petra Buist en Frank Pot (vlnr) poseren op de Zernike Campus voor een draagvleugel van een zonneboot, waar Eldert jaren geleden al eens aan kluste. FOTO PETER WASSING

In een zelfgemaakte auto dwars door Australië scheuren: wie wil dat nou niet? Groningse studenten willen die droom waarmaken.

Delft, Enschede en Eindhoven. Dit zijn de steden waar van oudsher de technische universiteiten gevestigd zijn. Deze universiteiten doen al sinds jaar en dag mee aan The Bridgestone World Solar Challenge, waarbij ze met hun zelfgebouwde razendsnelle wagens op zonne-energie Australië doorkruisen. Een race van 3000 kilometer.

2019

Maar waarom doet Groningen daar eigenlijk niet aan mee, vroegen studenten werktuigbouwkunde Eldert Zeinstra, Frank Pot en elektrotechniekstudent Jeroen Brattinga van de Hanzehogeschool zich een halfjaar geleden af. „Wat zij kunnen, kunnen wij hier ook!”

En aan de slag gingen ze. In oktober 2019 hoopt het team in Australië mee te doen aan de wereldberoemde race, gewapend met een zelfgebouwde auto met zonnepanelen en tal van andere technische hoogstandjes.

Extra uitdaging

Hoe ze ooit op dit idee kwamen? „Heel eerlijk gezegd konden we wel een beetje extra uitdaging naast onze studies gebruiken”, zegt Zeinstra. „En het leuke hieraan is dat we volledig kunnen pionieren”, vult Brattinga aan. „In Groningen zijn ze met dit fenomeen nog niet bekend, dus we kunnen alles helemaal zelf uitvogelen. Fantastisch!”

Het duurde niet lang of andere enthousiastelingen sloten zich bij het drietal aan. En echt niet alleen maar techneuten. „Om te zorgen dat onze communicatie naar buiten goed verloopt, hebben we bijvoorbeeld ook communicatiestudenten benaderd”, zegt Pot.

Een avn hen is Petra Buist. „Met name het duurzame aspect van dit project spreekt me aan”, legt ze uit. „Dat heeft echt de toekomst. We kunnen hier zoveel van leren!” Het hele team bestaat inmiddels uit veertien ‘pioniers’.

De ideale auto

Maar goed, hoe nu verder? Hoe gaat het team van een wild idee naar een concreet plan? Enthousiast zet het viertal de plannen voor de komende twee jaar uiteen.

„Vanaf september gaan we, naast onderzoek doen naar de ideale auto, in groepjes deelontwerpen voor de auto ontwikkelen. Als dat een beetje vlot, kunnen we vanaf begin 2018 gaan bouwen aan een prototype”, zegt Zeinstra. „Ondertussen gaan we natuurlijk fondsen werven. En we zijn in gesprek met de gemeente en verschillende bedrijven over hulp bij ons project. Er zit altijd ergens iemand met de benodigde kennis!”

Juni 2018 is dan de volgende spannende datum: dan wordt bekend aan welke voorwaarden de auto moet voldoen voor de race in 2019. Dan kan er serieus gesleuteld gaan worden. De studenten besteden nu nog de helft van hun tijd aan het project. Dat zal snel meer dan fulltime worden, is de inschatting.

Samen

„Het allermooiste van dit project vind ik dat zowel Hanze- als RUG-studenten meewerken”, zegt Brattinga. „Het is een Gronings project dat door alle onderwijsinstellingen wordt gesteund. Het liefst zouden we ook nog MBO-studenten bij de ontwikkeling van de auto betrekken. Zo laten we zien dat opleidingsniveaus heel goed kunnen samenwerken. Van praktisch tot uiterst theoretisch. Iedereen heeft iets waardevols toe te voegen.”

menu