Groningse theaters jagen op internationale bezoekers

Cultuurinstellingen in Groningen boren een nieuwe doelgroep aan. Met het logo Language No Problem willen ze internationals hun theaterzalen in trekken.

„We merken dat het aantal internationals sterk groeit in Groningen”, zegt Marijn Dulfer van de Stadsschouwburg. „We krijgen steeds vaker vragen over voorstellingen.”

Steeds meer internationals

De stad telt meer dan 16.500 inwoners met een niet-Nederlandse nationaliteit, waarvan bijna de helft bestaat uit internationale studenten. Een aantal dat snel is gestegen en jaarlijks toeneemt. Dat zij in het culturele aanbod door de bomen het bos niet zien , is niet zo gek: wat geschikt is voor internationals is vaak onduidelijk.

Soms hebben stukken wel een Nederlandse titel, maar wordt er niet in gesproken: zo’n voorstelling kan hartstikke leuk zijn voor bezoekers die geen Nederlands spreken. Andersom kan ook: in een concert met een Engelse naam wordt alleen Nederlands gesproken.

Google translate

„Het is voor niet-Nederlands sprekende mensen lastig om te ontdekken wat er allemaal te doen is in Groningen”, zegt projectleider Anastasjia Zihareva van Here & Now. Zij komt zelf uit Letland en heeft daardoor ervaren hoe ingewikkeld het kan zijn om leuke uitstapjes te plannen in een onbekende stad waar je de taal niet kent.

„Veel internationale studenten en expats proberen via Google Translate te achterhalen wat alles betekent, maar dat kost heel veel tijd.”

Here & Now

Om hen wegwijs te maken in het Groningse cultuuraanbod riepen onder meer de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen een jaar geleden de site Here & Now in het leven, de Engelstalige uitagenda. Die laat in het Engels zien wat er allemaal te doen is.

De agenda wordt nu aangevuld met een logo. Alle culturele voorstellingen met het label Language No Problem zijn geschikt voor internationals. Denk bijvoorbeeld aan Engelstalige concerten, films met ondertiteling of dansvoorstellingen waarin niet wordt gesproken.

Lancering

Het logo is een van de oplossingen die een projectgroep, bestaande uit een aantal grote cultuurinstellingen in Groningen, heeft bedacht. Onder deze paraplu vallen onder meer het Noord Nederlands Toneel en De Oosterpoort. Zij gebruiken vanaf volgende week donderdag hetzelfde logo voor voorstellingen die geschikt zijn voor niet-Nederlands sprekende bezoekers.

Donderdag wordt het logo officieel gepresenteerd door wethouder Paul de Rook bij de voorstelling Dorian.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.