Schoonheidsspecialisten blij dat ze open kunnen

Lachen en huilen na persconferentie: Schoonheidsspecialiste in Beilen dolblij. Sportschoolhouder in Winschoten: 'Dikke domper'

Schoonheidsspecialisten blij dat ze open kunnen ANP

Voor de ene sector bracht de persconferentie van Rutte en De Jonge onverwacht goed nieuws, terwijl het andere bedrijf onaangenaam verrast werd. Zes ondernemers over hun perspectief.

,,Ineens doet mijn telefoon poing, poing, poing”, zegt Christel Hoogendam van Schoonheidssalon @Christel in Beilen. ,,De ene na de andere afspraak komt binnen. Dat begon ‘s middags al, maar na de persconferentie is het helemaal een gekkenhuis! Heel bizar, nadat het zo lang stil was.’‘

,,Ik had er ’s ochtends nog een hard hoofd in dat ook ons vak weer open zou mogen. Misschien wel om niet weer teleurgesteld te worden. Maar dus toch.”

,,Echt fantastisch. Ik ben ontzettend opgelucht nu. Ik heb de laatste tijd heel veel aan social media gedaan en webinars gevolgd. Dat is allemaal hartstikke leuk, maar op een gegeven moment wil je gewoon weer echt met je vak bezig zijn en klanten ontmoeten. Ik krijg ineens allemaal berichtjes van vriendinnen en vaste klanten die zo blij voor me zijn, heel leuk. En ik ga weer wat verdienen. Dat is ook wel fijn.”

‘Ik verwachtte helemaal niets’

,,Ik verwachtte helemaal niets”, zegt Betto Meijer van grand café De Rechtbank in Appingedam over de persconferentie. Voor de horeca zit een versoepeling er nog niet in.

,,Ik zei in oktober al: het wordt op zijn vroegst mei dat we weer open mogen. Ik werd toen uitgelachen, maar ik krijg helaas gelijk. Ik kijk gewoon naar vorig jaar.Toen nam het virus in de loop van het voorjaar door het mooie weer ook af. Zo gaat het straks opnieuw.”

,,Liever nog even volhouden en dan in de zomer grof versoepelen, zonder moeilijk gedoe. Dan kunnen we weer echte omzetten draaien. Het enige wat we nu kunnen doen is het verzorgen van afhaalmaaltijden. Daar wordt gelukkig heel goed gebruik van gemaakt.’‘

,,Het is fijn dat we er toch nog kunnen zijn voor een deel van onze klanten, al is het nog verre van ideaal. We moeten maar weer in de wachtstand.”

‘Echt een teleurstelling’

,,We waren vol hoop”, zegt Ron Haans, van de gelijknamige fitnessketen in Winschoten en elf andere plaatsen. ,,We hadden verwacht dat er iets voor onze sector in zou zitten, maar helemaal niet. Een dikke domper, echt een teleurstelling, ook voor mijn personeel. Die kunnen al heel lang niet doen waar ze voor zijn opgeleid.’‘

,,De persconferentie is net voorbij, maar eerlijk gezegd hebben we de knop ook al weer omgezet. We moeten knokken. Dat stralen we ook uit naar onze klanten.”

,,Elk nadeel heeft zijn voordeel en dat is in dit geval dat we ons nog beter kunnen voorbereiden op heropening. Wat heel fijn is, is dat bijna al onze klanten ons trouw blijven. We hebben zoveel mogelijk contact met ze en we proberen te doen wat we kunnen, onder meer met buitengyms. Veel collega’s kampen wel met opzeggingen, soms van wel boven de 50 procent. Dat is wel heel heftig.”

Lastiger te accepteren

,,We moeten in lijdzaamheid afwachten tot er andere keuzes worden gemaakt”, zegt Cees de Vries. Hij is eigenaar van sauna de Waterlelie in Zevenhuizen en een spa in Loppersum.

,,De opmaat richting de persconferentie maakte al duidelijk we in onze branche niet veel hoefden te verwachten. Geen verruiming komt dus niet als een verrassing. Financieel wordt het steeds moeilijker. Het begint heel erg pijn te doen.”

,,De buffers zijn op en de gang naar de bank voor extra financiering is gemaakt. Om de rekeningen te betalen kan het niet anders. Sauna’s lopen in het beleid iets voor op de horeca. Hopelijk komt er bij de volgende persconferentie wel wat beweging in. Dat zou een klein beetje lucht bieden. De overheid heeft het over duivelse dilemma’s, dat snap ik. Tegelijkertijd wordt het steeds lastiger dat te accepteren.”

‘Het is een opluchting’

,,Winkelen op afspraak is eigenlijk de meest efficiënte manier van werken“, zegt Rubert Homan, eigenaar van beddenzaak Homan Slapen in Haren en Assen. Bij uitstek een branche waarin de klant eerst even wil kijken voordat hij koopt.

Niet-essentiële winkels mogen vanaf 3 maart weer klanten of afspraak ontvangen. ,,Als te pas en te onpas mensen binnenkomen wandelen is het moeilijk altijd de juiste bezetting te hebben en de klanten goed advies te geven.”

,, Het is me nog niet helemaal duidelijk hoeveel klanten ik straks in de winkel mag hebben. Twee in de winkel, of twee per verdieping? Het is in elk geval een opluchting dat we nu de eerste stap de goede kant op hebben gemaakt. Het liefst wil je natuurlijk helemaal open. Maar als het dan misgaat, moet je je maar weer afvragen waar we over twee maanden staan.”

Ouders corrigeren niet

,,Ik heb nog geen leerlingen aan de telefoon gehad om weer een afspraak in te plannen“, zegt Jan Braker, rijschoolhouder in Assen. Rijinstructeurs vallen onder de contactberoepen en mogen vanaf 3 maart weer aan de slag.

Reserveren en een checkgesprek zijn verplicht, om het contact in de auto zo veilig mogelijk te laten zijn. ,,De meeste mensen zullen wel terughoudend zijn. Vanwege de drukte duurt het ook even voor je een nieuw rijexamen kunt aanvragen. Eerst mogen de uitgestelde examens.”

,,Mijn rijschoolleerlingen hebben 3 maanden niet gereden, en zullen stiekem in de auto bij pa en ma wel wat zwart gereden. En die geven geen correcties. Dat wordt de eerste weken een hoop afleren dus. Financieel is de opening ook welkom. De vaste lasten met wegenbelasting en verzekeringen lopen door en ondertussen komt niets binnen.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Coronavirus
menu