Helft Park+Ride onbezet

Op vijf plaatsen rond de stad kunnen automobilisten tegen een aantrekkelijk tarief parkeren en met het openbaar vervoer verder reizen. De interesse groeit.

Toch blijft bijna de helft van de plaatsen op de P+R-terreinen rond de stad op werkdagen onbezet. De bezetting is op zaterdagen nog lager als twee derde van de beschikbare capaciteit onbenut blijft. De vijf P+R terreinen kunnen in totaal 3126 auto’s een plaats aanbieden.

Haren en Hoogkerk populair

De cijfers geven geen reden tot pessimisme. Sinds de introductie van het P+R-systeem is het gebruik groeiende. Echt actuele cijfers heeft de dienst Onderzoek & Statistiek van de gemeente Groningen niet, maar het gebruik van de bussen om bij de binnenstad te komen is tussen 2003 en 2013 verdubbeld naar 2,2 miljoen passagiers per jaar. De citybussen vanuit Haren, Hoogkerk en Europaweg vervoeren de meeste passagiers.

De locaties Haren en Hoogkerk zijn de meest populaire plekken voor forenzen en bezoekers om hun auto te parkeren. Op doordeweekse dagen staan in Hoogkerk 437 auto’s, in Haren arriveren op werkdagen 423 personenauto’s. De grootste drukte zien de onderzoekers tussen één en vier uur ‘s middags. Opvallend is de halvering voor het terrein aan de Europaweg. Drie jaar geleden stonden er op een gemiddelde werkdag 511 auto’s, vorig jaar waren daar nog 266 gebruikers van over.

Auto’s

De terreinen voor P+R zijn vooral bedoeld voor lieden die in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe wonen, maar hun werk in de stad Groningen hebben. Ook maken bezoekers aan de stad gebruik van deze faciliteiten. Dit laatste blijkt ook uit een analyse van het aantal auto’s per huishouden in de stad en omliggende dorpen. Koploper is de gemeente Tynaarlo waar per 100 huishoudens 140 auto’s geregistreerd staan.

Alle 11 gemeenten rond Groningen hebben per huishouden één of meerdere auto’s. Vrijwel alle gemeenten, op Hoogezand na, hebben per huishouden meer auto’s dan het landelijk gemiddelde van 105 voertuigen per 100 huishoudens. De cijfers staan in schril contrast met het beeld in de stad Groningen waar meer dan de helft van de huishoudens (58%) geen auto heeft.

Studentenhuishoudens

Belangrijkste oorzaak is het grote aantal studentenhuishoudens. In de binnenstad heeft 70% geen auto. De onderzoekers zien wel dat een nieuwe trend het in de stad Groningen goed doet. Het aantal auto’s dat door meerdere eigenaren wordt gedeeld, groeit in één jaar van 204 naar 359.

De onderzoekers constateren in dezelfde cijfers een stabilisering van het aantal auto’s op de ringwegen en andere wegen binnen de stad. Op het drukste deel van de ringweg, tussen Julianaplein en Europaweg, rijden dagelijks 83.200 voertuigen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.