Hoe belangrijk zijn reviews?

Promovendus Alec Minnema (29) doet aan de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek naar consumentenreviews oftewel klantbeoordelingen.

Hoe belangrijk zijn reviews?

,,Vrij belangrijk. Ongeveer 75 procent van de consumenten maakt er gebruik van. Naast het bezoeken van websites en de informatie die mensen onderling uitwisselen is het een belangrijke bron in het aankoopproces.’’

Gaat u er zelf ook op af?

,,Absoluut. Op dit moment ben ik op vakantie in Duitsland. De keus van het hotel hebben we gemaakt op grond van de reviews.’’

Uit uw onderzoek blijkt dat consumenten producten sneller terugsturen als de reviews zeer positief zijn.

,,We zien dat positieve reviews zorgen voor meer verkoop. Maar ook dat deze de terugstuurkans vergroten doordat het product toch tegen blijkt te vallen.’’

Bij webwinkels gaat 30 procent retour. Dat is best veel.

,,Die cijfers zijn van ING. Het is inderdaad een hoog percentage. Het verschilt per categorie. Bij kleding en schoenen is het heel hoog, terwijl het bij meubels en elektronica slechts 10 procent is.’’

Plaatst uzelf ook reviews?

,,Alleen als ik erg tevreden of ontevreden ben, schrijf ik ze.’’

Zijn consumenten niet kritisch genoeg?

,,Nee, hoor. Iedereen moet zelf weten wat hij schrijft. Wel blijkt dat als het makkelijk is een product terug te sturen veel mensen ook sneller iets kopen.’'

En bevalt het hotel?

,,We zijn er blij mee. De kamers zijn aan de kleine kant. Het eten is goed. Het hotel beantwoordt aan de verwachtingen.’'

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.