Hoe een gevaarlijke provinciale weg veiliger werd

Als onderdeel van het veiliger maken van de N366 werd het drukste traject, tussen Veendam en Pekela, verdubbeld. Foto: Harry Tielman

Het veiliger maken van de provinciale weg N366 is eindelijk toe aan zijn finale. Meer dan 10 jaar nam de klus in beslag, meer dan 40 miljoen euro werd er voor uitgetrokken.

De aanleiding voor de provincie Groningen om die som op tafel te leggen, was het feit dat de N366 in het eerste decennium van deze eeuw een gevaarlijke weg was. Een van de gevaarlijkste in Groningen. Op de weg die van Veendam naar Ter Apel loopt, gebeurden tussen 2005 en 2009 423 ongelukken. Daaronder ook met dodelijke afloop.

De provinciebestuurders vonden die situatie onhoudbaar en besloten de N366 een facelift te geven. Betrokken gemeenten deden mee en trokken ook de buidel. In 2010 werd met de megaklus begonnen. De kruising met de Van Boekerenweg in Stadskanaal, bron van verschiillende ongelukken, werd vervangen door een veiligere ongelijkvloerse kruising.

In de jaren erna werden meer kruisingen zo getransformeerd. Voordeel daarvan was ook dat de doorstroming van het verkeer werd verbeterd. Om die nog beter te maken, werd de afslag bij Onstwedde helemaal opgeheven.

Jipsingboermussel

Zonder slag of stoot verliep de aanpak niet. Zo rebelleerden inwoners van Jipsingboermussel tegen de aanleg van de ongelijkvloerse kruising ter hoogte van het bedrijventerrein Zuid-Groningen. Het aanvankelijke plan hield in dat vrachtauto’s vanaf die kruising door Jipsingboermussel zouden denderen, op weg naar het bedrijventerrein. De inwoners van het kleine dorp wilden dat niet en kregen hun zin: het plan werd aangepast.

Ook zette de provincie een onteigeningsprocedure in gang tegen enkele boeren die land hadden liggen aan de N366 ter hoogte van Musselkanaal. De provincie had dat land nodig maar onderhandelingen over een vergoeding liepen vast, met de onteigeningsprocedure als gevolg.

Langzamerhand, beetje bij beetje, vorderde de aanpak. En daalde het aantal ongelukken. In 2013 werden 42 ongevallen geregistreerd, de helft van het aantal in de ‘zwarte jaren’ voor 2010. Het aantal dodelijke slachtoffers liep ook fors terug.

In de afgelopen periode werd het drukste deel van de N366, tussen Veendam en Pekela, verdubbeld. En volgende week wordt begonnen met de finale, het verbreden van het deel tussen Pekela en Alteveer. Automobilisten kunnen 5 weken dat deel niet gebruiken en worden omgeleid. Het is de laatste van verschillende omleidingen waar weggebruikers in de afgelopen 10 jaar mee te maken hadden. Daar staat tegenover dat ze nu over een veel veiliger N366 rijden.

menu