Hoe maak je een omleiding leuk?

Groningen Bereikbaar wil van de Fietsersbond weten hoe je een fietspadomleiding ‘leuk’ maakt. In elk geval is een ‘voorfietser’ nodig, denkt de bond.

Terwijl de rechtszaak over de ombouw van de zuidelijke ringweg in Groningen nog gaande is, hebben fietsers in de stad Groningen al een jaar te maken met stremmingen.

Aanpak Ring Zuid en gemeente wachten de afloop van de Raad van State-zitting niet af om zo min mogelijk tijd te verliezen. Ze laten langs de ringweg alvast voor tientallen miljoenen euro’s aan nieuwe kabel- en leidingentracés aanleggen voor onder meer elektriciteit, water, riolering en andere kabels.

Onduidelijk

Dankzij die aanpak kan zo snel mogelijk na de definitieve uitspraak, die in oktober wordt verwacht, een begin worden gemaakt met de eigenlijke ombouw van de weg. En is er nog voor dat officiële begin alvast ervaring met omleidingen.

Die was niet altijd positief. ,,Routes zijn niet altijd volledig aangegeven. Dan weten fietsers na één bord niet meer hoe het verder moet. Er staat ook niet altijd bij tot wanneer een omleiding duurt, terwijl we die zo duidelijk en plezierig mogelijk willen maken’’, zegt Kirsten Noyons van Groningen Bereikbaar.

De werkgroep die dat moet regelen laat de Fietsersbond in september weten welke verbeteringen zijn bedacht. De bond mag ook meepraten over de ideeën.

Bereikbaar per fiets

Voorzitter Anneloes Groenewolt van de Fietsersbond is blij. ,,Het klinkt verheugend, want dit betekent dat Groningen niet alleen per auto bereikbaar wil blijven tijdens de ombouw, maar ook per fiets.’’

Volgens Groenewolt is dat goed nieuws. ,,Het moet ook wel omdat er voor auto’s jarenlang minder ruimte is. Dan moet je fietsers niet meteen ontmoedigen met onlogische routes en slechte informatie. Probeer er iets leuks van te maken. Een omleiding moet niet erg zijn, het humeur moet goed blijven.’’

Voorfietser

Een (semi)professionele ‘voorfietser’ kan volgens haar wonderen verrichten. ,,Als er iets mis gaat, moet je dat direct signaleren en er meteen wat aan doen. Zo’n fietser houdt de omleidingen permanent in de gaten. Vrijwilligers willen dat wel even doen, maar vast niet al die jaren.’’

Sommige fietsverbindingen zijn nu al voor anderhalf jaar gestremd. De eigenlijke ombouw duurt nog eens vijf jaar.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.