Amber Quint, eerstejaars studente Lucia Marthas.

Hoe ziet het studentenleven eruit in tijden van corona? Dansen in een vakje en een groepsapp met 200 man

Amber Quint, eerstejaars studente Lucia Marthas. Foto: Corné Sparidaens

Eerstejaars studenten zijn aan een bijzonder jaar begonnen. Online les en nauwelijks contact met je medestudenten. Is dit nu het studentenleven? Dagblad van het Noorden volgt komend jaar drie studenten gedurende hun eerste studiejaar.

Amber Quint (18), Lucia Marthas Institute for Performing Arts (Hanzehogeschool)

loading

‘Ik vind het niet zo erg dat het uitgaansleven beperkt is’

Amber Quint (18) maakt lange dagen op de dansacademie Lucia Marthas. Zang, dans, acteren: de eerstejaars studenten krijgen de eerste twee jaar van hun opleiding een breed palet aan vaardigheden. ,,Maar dans heeft voor mij prioriteit. Ik hoop later in bijvoorbeeld musicals te dansen.’’

Vlak na de uitbraak van corona oefenden studenten hun pirouettes in de keuken of woonkamer. Net als veel andere opleidingen waren de les- en oefenruimtes vanwege corona niet beschikbaar. Maar Lucia Marthas is nu een van de weinige opleidingen die volledig open is. ,,Ik ga vijf dagen per week naar de opleiding, soms tot zes uur ’s avonds. Natuurlijk zijn er maatregelen. Iedereen heeft bijvoorbeeld een vakje waarin je kan dansen. Duo’s dansen met een mondkapje voor. We hebben met negen studenten een heel klein klasje dus anderhalf meter afstand houden is voor ons niet echt een probleem.’’

Ze woont voor het eerst op zichzelf. ,,Ik kom uit IJsselstein, vlakbij Utrecht.’’ Ze vond vrij vlot een kamer nabij De Hoogte. ,,Ik ben heel vroeg begonnen met het zoeken naar een kamer. Na twee weken had ik er eentje. Het viel mij op dat veel laatstejaars vanwege corona hun kamer hadden opgegeven en bij hun ouders zaten. Ik zit hier met andere studenten en het is ontzettend gezellig. Ik vind het niet zo erg dat het uitgaansleven beperkt is. Daar ben ik toch niet zo van. In het weekeinde ga ik wel naar huis. Ik vind het fijn om mijn ouders te zien en ik heb een broertje van 1,5 jaar en een zusje van zeventien. Bovendien woont mijn vriend er ook.’’

Daisy Blijdorp (19), International Business (Rijksuniversiteit Groningen)

loading

‘We hebben een groepsapp met wel tweehonderd man’

Daisy Blijdorp (19) is voor het eerst in Nederland, voor het eerst in Groningen en woont voor het eerst zelfstandig. ,,Ik ben in Hongkong geboren. Mijn vader handelt in promotionele artikelen en is daarom veel in het buitenland. Hier woonden we elf jaar. De laatste acht jaar woonden we in Kaapstad.’’

Het verschil tussen de Zuid-Afrikaanse stad en Groningen is nogal groot. ,,Hier kan ik bijvoorbeeld ’s avonds alleen over straat. In Kaapstad was dat niet mogelijk en ook overdag was dat niet altijd verstandig. We woonden in een afgeschermde compound. We verhuisden naar Nederland en mijn ouders en zusje wonen nu in Noordwijk. Mijn zusje wilde in Nederland naar de middelbare school. Ik koos voor Groningen omdat neven en nichten die hier studeerden erg positief waren.’’

De meeste lessen volgt ze vanachter haar laptop. ,,Ik heb drie uur in de week, op woensdag, fysiek les. Dan zie ik ook de andere studenten. We hebben een grote groepsapp, met wel tweehonderd man, er is dus altijd wel iemand die met je naar de kroeg kan. De andere colleges volg ik online. De meeste zijn vooraf opgenomen. Het is net YouTube. Maar ik vind het eigenlijk wel handig, omdat ik even kan terugspoelen wanneer ik iets niet begrijp. Er was tot nu toe 1 live-hoorcollege. Vragen stuur ik via de mail of via een chat-functie in werkgroepjes.’’

Ze werd lid van volleybalvereniging Veracles. ,,Daar wordt ook van alles georganiseerd. Heel erg gezellig. Maar mijn studentenhuis is ook geweldig. Ik ben er echt op mijn plek. Mijn spulletjes staan er en mijn foto’s hangen aan de muur. Ik kom echt thuis.’’

Kai Stasse (17), manager horeca (Noorderpoort Groningen)

loading

‘Thuis lessen volgen is heel apart’

Kai Stasse (17) ging het afgelopen half jaar niet naar school. ,,Ik deed vmbo-tl en half maart ging onze school dicht. Het eindexamen ging niet door en we kregen ook geen online-lessen. Wel moesten we opdrachten inleveren maar half april wist ik al dat ik was geslaagd.’’

Hij verheugde zich op zijn nieuwe horecaopleiding en het liefst was hij alle dagen naar school gegaan. ,,Na dat halve jaar vrij was ik wel klaar voor.’’ Maar het mag niet zo zijn. Hij gaat twee dagen per week naar school en heeft twee dagen thuis online-les.

,,Thuis online is apart’’, zegt hij aan de keukentafel waarop zijn laptop staat. Zijn ouders zijn aan het werk, zijn broertje zit op school. Hij heeft gezelschap van de hond maar verder is het stil in huis. ,,Je zit met dertig anderen in Teams maar je kent elkaar niet. Je mist het fysieke, dat je met zijn allen in een klaslokaal zit. Door de onlinelessen leer je elkaar niet kennen.’’

Maar ook op school is alles anders. ,,Er zijn looplijnen, je moet afstand houden. Je loopt er alleen, zegt maar. Onze klas van 34 studenten is opgedeeld in drieën. De docent wisselt van klas. Je zit ver uit elkaar in een soort toets-opstelling. Dus dan heb je ook niet echt contact. Je kunt niet naar de kantine want die is dicht en je mag niet in de gangen blijven hangen. Als de les is afgelopen moet je snel het gebouw uit.’’

Maar Kai maakt geen bedrukte indruk. ,,Het is niet anders.’’ Hij heeft zin in zijn nieuwe studie. Op het vmbo ging hij van 09:00 tot 16:00 uur naar school. ,,Vandaag had ik onlineles van 09:30 tot 12:00 uur. Daarna maak ik meestal gelijk de opdrachten. Voordeel is dat ik niet op de fiets of met de bus moet. Ik ben eerder klaar, en heb nog zin en energie om huiswerk te maken.’’

Hij hoopt dat de praktijklessen zoals in de keuken of bediening snel beginnen. Manager horeca. Hij weet nog niet precies wat hij wil maar achter de bar of in de keuken lijkt hem wel wat. Het liefst natuurlijk in zijn eigen bedrijf.

menu