Hoofdbrekens over fraude tijdens tentamens

Frauderen tijdens een tentamen is tegenwoordig een stuk makkelijker. Fotograaf Elmer Spaargaren

De faculteiten van de Rijksuniversiteit Groningen proberen fraude onder studenten tijdens online-tentamens op allerlei manieren te voorkomen, maar dé oplossing is nog niet gevonden.

De Universiteitsraad besprak onlangs de ervaringen met het online-onderwijs. Hoogleraar statistiek Casper Albers noemt de tentamens het grootste minpunt. ,,Het tentamen is vanwege de frauderisico’s inferieur aan wat we normaal doen.’’ Studenten vragen elkaar tijdens tentamens onder meer via Whatsapp om raad.

Albers heeft er wat op gevonden door voor het rekendeel van tentamens voor iedere student een eigen tentamen te maken. ,,Maar dat is behoorlijk intensief. Daar zijn we weken mee bezig geweest.’’

Hoogleraar maakte ‘best gemaakte tentamen ooit’ mee

Bijzonder hoogleraar geschiedenis Antoon de Baets beleefde ‘zijn beste tentamenervaring ooit.’ ,,Bij een tentamen werden vijf argumenten gegeven waarom misbruik van de geschiedenis in de wereld toeneemt. Studenten moesten bij elk argument de voors en tegens bespreken. Nou, dat is zodanig goed gelukt dat dit het best gemaakte tentamen werd in de 41 jaar dat ik lesgaf. Maar ik kan niet garant staan dat studenten via Whatsapp geen informatie met elkaar hebben gedeeld. Soms merk je dat aan de antwoorden. Het ene moment is het lettertype Times Roman en dan wordt dat opeens Arial. Tja, dan vermoed je toch dat er iets van een uitwisseling is geweest.’’

Niet iedereen houdt afstand en draagt een mondkapje

Beleidsmedewerker internationalisering Dinie Bouwman denkt dat het bij het vak geschiedenis een stuk moeilijker is voor iedere student een tentamen te maken. ,,De vraag is nu hoe je dit minder fraudegevoelig kan maken zonder dat er een enorme rompslomp bij komt kijken.’’

Albers ziet ook voordelen bij de huidige combinatie van fysiek en online-onderwijs. ,,Studenten kletsen minder tijdens hoorcolleges en met hooguit 50 studenten is de kans groter dat ze vragen stellen.’’ Hij merkt wel dat studenten voor en na de les minder snel afstand houden en dat ze niet allemaal een mondkapje dragen.

menu