Bijzonder: we rijden straks op de zuidelijke ringweg van Groningen over een fundament van piepschuim

Blokken piepschuim en een stalen constructie voor het tijdelijke viaduct bij de kruising met de Paterswoldseweg in Groningen. Foto: DVHN

Weggebruikers van de zuidelijke ringweg in Groningen rijden straks over een ondergrond van piepschuim. Als het goed is merken de automobilisten en motorrijders daar helemaal niets van. Aanpak Ring Zuid heeft zo zijn redenen om te kiezen voor deze ondergrond die acht keer duurder is dan zand.

Bij de Laan van de Vrede, pal naast de zuidelijke ringweg tussen het Vrijheidsplein en het Julianaplein, bepalen grote witte en zwarte blokken piepschuim het straatbeeld. De blokken vormen de ondergrond voor de tijdelijke weg die de bestaande oprit van het Vrijheidsplein naar de zuidelijke ringweg richting Julianaplein vervangt.

19.000 kubieke meter piepschuim

Volgens de Combinatie Herepoort, die de ombouw van de zuidelijke ring uitvoert, is piepschuim een vaker gebruikte toepassing in de weg- en waterbouw. Het materiaal wordt op meerdere plekken in de ombouw van de ringweg gebruikt. In totaal gaat het om 19.000 kubieke meter EPS zoals het korrelige, samengeperste spul ook wordt genoemd.

De aannemerscombinatie heeft op deze plek voor piepschuim en niet voor zand gekozen als ondergrond vanwege de tijd en de beschikbare ruimte. Ook bescherming van leidingen in de grond is een belangrijke overweging.

loading  

Hoogteverschil van zes meter

Langs de Laan van de Vrede wordt met het piepschuim een hoogteverschil van zes meter opgevangen. Voor het ophogen had zand gebruikt kunnen worden maar de ondergrond is ter plaatse te zwak om zo’n berg zand te kunnen dragen. Dat zou kunnen leiden tot hobbels en scheuren in de weg.

De aannemerscombinatie stelt dat de ondergrond verzwaard had kunnen worden met zand. Dat had dan moeten inklinken en dat vergt een half jaar. Die tijd hebben de bouwers niet.

Bescherming van het leidingennetwerk

De wegenbouwers hopen met het piepschuim, dat dus lichter is als zand, het leidingennetwerk in de grond beter te beschermen. Ook valt met het materiaal sneller en makkelijker te bouwen.

De tijdelijke weg wordt gebouwd tussen de bestaande ringweg en de parkeerplaatsen langs de Laan van de Vrede in. Met zand hebben de wegenbouwers veel ruimte nodig en die ruimte is er gewoon niet. Met piepschuim is die ruimte niet nodig. Er kan eenvoudigweg gestapeld worden. Het materiaal kan later hergebruikt worden.

menu