'Ik accepteer jou. Jij mij ook?': Groningse postercampagne over diversiteit wekt discussie

Sharon, Jeffrey en Mulu zijn de gezichten van een campagne om diversiteit onder de aandacht te brengen in de stad Groningen. Foto stichting deFAQ / Frank Verhulst

Nachtburgemeester Merlijn Poolman en rapper Mulu Glas uit Groningen ontwikkelden in hun stichting deFAQ een postercampagne om aandacht te vragen voor diversiteit in de stad. Het valt niet bij iedereen in goede aarde, maar de kritiek deert de bedenkers niet.

Drie jonge mensen blikken je aan vanaf de deFAQ-posters: Mulu, Sharon en Jeffrey. Een zwarte man, een witte vrouw met het syndroom van Down en een witte man. ‘Ik accepteer jou’, staat op de posters. ‘Jij mij ook?’

Behalve op internet zijn de posters de komende week ook buiten in de stad te zien. OOG TV speelt in de reclameblokken speciaal voor de campagne gemaakte video’s af. Het idee komt van Merlijn Poolman, de nachtburgemeester van Groningen, en rapper Mulu Glas.

„De gemeente vroeg ons iets te doen rond LHBT-acceptatie”, verklaart Poolman. Hoe langer ze stilstonden bij dat thema, hoe meer hen het gevoel bekroop dat het breder moest. „Het is altijd maar ‘de LHBT-community dit en dat’, maar we dachten: we zijn toch allemaal één grote community in Groningen?”

‘Wij accepteren jou, wat doe jij daarmee?’

Dat moet deze campagne uitdragen: hoe verschillend ook, iedereen hoort erbij. „Er zijn wel problemen omtrent acceptatie”, zegt Poolman. Dat heeft zijn collega Glas aan den lijve ondervonden. Hij komt van oorsprong uit Ethiopië, groeide op in een klein Gronings dorp en is homoseksueel. „Hij krijgt soms heel positieve reacties, maar wordt ook wel eens heel bekrompen behandeld.”

Toch wil deFAQ niet opleggen hoe de Groningers precies moeten denken. „Dat gevoel hebben mensen vaak, dat ze gedwongen worden om iets te accepteren. Wij steken het juist heel open in. Wij accepteren jou, het is aan jou om te bedenken wat je ermee doet.”


Wisselende reacties op Facebook en Twitter

Op Facebook en Twitter wordt de campagne wisselend ontvangen. Sommige Stadjers zijn positief, maar er blijkt ook verwarring uit de reacties. Peter Veurde begrijpt niet goed wat de boodschap is. „Diversiteit? Waarin? En waar wordt het niet geaccepteerd dan? Wat is precies het probleem?”

Sommigen voelen zich beledigd. „Hiermee wordt de suggestie gewekt dat we racistisch of discriminerend zijn, terwijl we toch al jaren uitstekend met mensen van iedere afkomst kunnen samenleven”, stelt Usiena Alles. Er zijn ook hatelijke reacties. „Waarom moeten wij Nederlanders alles maar accepteren in ons eigen land terwijl juist de buitenlanders niets accepteren”, post Richard Leugs, met een foto van een Zwarte Piet.

„Ik snap dat er discussie is ontstaan”, zegt communicatieadviseur Jan Tilman, die vanuit de gemeente Groningen bij de campagne betrokken is. Hij blijft er vierkant achter staan: „Groningen is een diverse stad en de acceptatiegraad is al hoog, dat klopt, maar je moet zoiets wel onderhouden. In gesprek blijven.”

Campagne deFAQ moet gesprek aanwakkeren

Dat acceptatie van alle mensen een gepasseerd station is, zoals sommige Stadjers aandragen op Facebook, betwijfelt Tilman. „Er zijn maatschappelijke ontwikkelingen waardoor diversiteit juist weer meer onder druk staat. Kijk naar de opkomst van bepaalde politieke partijen, of naar de Nashvilleverklaring (waarin orthodox gereformeerden zich vorig jaar uitspraken tegen onder meer homoseksualiteit en transgender identiteit, red.). Iemand noemde de campagne ‘erg 1990’. Ik denk dat de jaren ‘90 misschien wel toleranter waren dan deze tijd.”

De kwalificatie ‘erg 1990’ komt, opvallend genoeg, van een voorganger van Merlijn Poolman: Chris Garrit, die nachtburgemeester was van 2011 tot 2016. „Door dit soort communicatie ontstaan er juist problemen. Snel weer offline halen”, meent Garrit.

Poolman vindt het eigenlijk alleen maar positief dat er online zo’n hevige discussie woedt. „Blijkbaar maakt dit veel los. Er wordt over gepraat en over nagedacht en dat was precies de bedoeling.”

menu