Insta-dokter Dr. Heleen Lameijer.

Instagram-dokter geeft medische tips waar je echt iets aan hebt

Insta-dokter Dr. Heleen Lameijer. Beeld: DVHN

Dr. Heleen Lameijer is meer dan een spoedeisende hulp arts. Op Instagram (@makesciencework) laat ze een vaak jong publiek op laagdrempelige wijze delen in haar medische kennis. ,,Dit is er bijna nog niet in de medische wereld.”

Elke woensdag schrijft ze een ‘wist je dat’, elke vrijdag een ‘feit of fabel’ en eens in de maand maakt ze een vlog, een videoverslag over medische onderwerpen. ,,Medische weetjes. Via mijn vriendinnen kwam ik erachter dat wat voor mij heel normaal is, anderen vaak niet weten. Bijvoorbeeld de werking van een paracetamol. Je kunt er beter meteen twee nemen, duizend milligram, dat doen we in het ziekenhuis ook”, geeft Heleen Lameijer als voorbeeld.

Lameijer is in het dagelijks leven spoedeisende hulp arts in het Medisch Centrum Leeuwarden. Een dag per week huurt de 31-jarige Groningse werkruimte in een pand van #workmode aan het Damsterdiep in Groningen. Hier deed ze aanvankelijk alleen een deel van haar wetenschappelijke werk voor MCL, maar ze raakte er al gauw geïnspireerd door de andere huurders. Allemaal vrouwelijke ondernemers die erg actief zijn op sociale media.

De één heeft een kledingbedrijf, de ander een marketingbedrijf of coachbedrijf en weer een ander beheert een dans- en yogaschool. ,,Heel girly. Dit is de girl’s club, een stukje female empowerment, sorry dat ik er geen goede Nederlandse woorden voor kan vinden.”

Meisjesachtig is Lameijer zelf ook. Modieus gekleed, met zorg opgemaakt en met lavendelblauw gelakte nagels. ,,Op de spoedeisende hulp mag ik zo niet rondlopen, gelakte nagels zijn niet hygiënisch. Zodra ik vrij ben, gaat de lak erop”, vertelt ze schaterlachend. ,,Je bent toch vrouw.”

In #workmode bedacht ze dat ze ook haar kennis wilde delen, via Instagram. Een leemte in de medische wereld. ,,Je hebt Mirre de Noo, een chirurg, en Drs. Leenarts, een dermatoloog, maar een account over nuttige medische kennis van de dagelijkse praktijk waar iedereen wat aan heeft, zoiets is er nog niet.”

Wimperserums

Ze richtte er een bedrijf voor op: @makesciencework, de naam van haar Instagram-account. ,,Natuurlijk kan iedereen zelf googelen als je iets wilt weten, maar dan moet je gericht zoeken naar medische kennis en dat valt nog niet mee. Wist je dat in wimperserums, waar wimpers van groeien, een stofje zit dat ook veel gebruikt wordt voor de behandeling van de oogziekte glaucoom? En dat je daar als bijwerking oogkleurverandering of bruine vlekken in de ogen van kan krijgen? Dat vind je niet met even googelen. Oké, dat stofje is inmiddels verboden, maar er zit nog wel een riskant zusterstofje in.”

Op Instagram deel je foto’s en video’s. Je hoeft een account niet te volgen om het te bekijken. Het sociale medium wordt door jongeren – Lameijer spreekt van 45-minners – veel meer gebruikt dan Facebook, dat overigens Instagram heeft overgenomen. Het sociale medium staat erom bekend dat er veel aandacht uitgaat naar uiterlijk vertoon, waar mensen zich net als op Facebook van hun allerbeste kant laten zien, maar volgens Lameijer kantelt dat beeld. ,,Er is een switch van het perfecte plaatje naar het niet-perfecte plaatje.”

Zelf stelt Lameijer zich soms ook kwetsbaar op. ,,Als ik iets heel spannends heb, deel ik dat ook. Dan vertel ik later hoe het gegaan is.” Een voorbeeld is een online reanimatiecursus, die ze maandag op Instagram start. ,,Toen ik dat plan heb bedacht, was dat súperspannend. Of het valt goed, of ik krijg iedereen op mijn dak. Hoe reageert de medische wereld?”

Dat viel reuze mee, er kwamen veel positieve reacties, maar er was ook kritiek. Een reanimatiearts, aangesloten bij de Nederlandse Reanimatieraad, vond het niet kunnen. ,,Een online cursus ging in tegen alles wat hij had geleerd. Hij bleek zelf praktijkcursussen aan te bieden. Maar daarvan is ook nooit bewezen in hoeverre die werken. En ik bereik een andere doelgroep, dat is hij in gaan zien en nu helpt hij me zelfs.”

Cruciaal

Lameijer kwam op het idee van de online reanimatiecursussen op de spoedeisende hulp, waar ze de reanimaties leidt. ,,Daar zie je nog wel eens mensen die op straat niet zijn gereanimeerd. Nou is in het Noorden de ambulance snel paraat, maar die eerste 5 minuten na een hartstilstand zijn cruciaal voor je herstel.”

Met een onlinecursus kunnen mensen in elk geval een situatie leren herkennen waarin gereanimeerd moet worden, bedacht ze. ,,Als je dat hebt gezien, haalt dat de drempel weg om 112 te bellen of de angst om te reanimeren. De kracht van een praktijkcursus is dat je ervaring opbouwt, maar hoe vaak reanimeer je? Bijna nooit. Om te reanimeren heb je niet per se een diploma nodig, het is wél je burgerplicht om in ieder geval te helpen.”

De cursus is niet vrij te volgen. Lameijer vraagt voor vijf modules 35 euro, er zijn al 71 inschrijvingen. ,,Het liefst zou ik dit gratis aanbieden, maar ik heb een hoop kosten gemaakt. Privacywet, cookiestatement, algemene voorwaarden, daar krijg je ineens mee te maken en moet je een jurist voor inhuren. Misschien kan ik me in de toekomst laten sponsoren, maar dan verlies ik enige autonomie.”

Om interessant te worden voor sponsors heeft ze eerst meer volgers nodig. Ze is trots op haar 1700 volgers, maar daarmee is ze nog geen influencer (invloedrijk persoon op sociale media), daarvoor heb je tienduizenden, bij voorkeur meer dan 100.000 volgers nodig. Mocht ze dat wel worden, dan nog blijft het doktersaccount een bijzaak, bezweert ze. ,,Ik heb er twaalf jaar aan gewerkt om spoedeisende hulp arts te worden, de leukste baan ever. Bovendien is het werk mijn bron.”

De collega’s bij MCL vinden voor zover Lameijer het weet het allemaal heel positief wat ze op Instagram doet. ,,Ik kan zo ons vak wat meer profileren. Het ziekenhuis steunt me er ook in, soms delen ze mijn blog of vlog”, vertelt ze.

Energie

’s Zondags maakt ze vaak haar stukjes en foto’s plaatst ze in de trein tussen Groningen en Leeuwarden. En van de interactie op haar account – mensen kunnen reageren – krijgt ze alleen maar meer energie, zegt ze. ,,Mijn doel is mensen kennis te geven, meer autonomie te verschaffen. Dat geeft ze een beter ervaren gezondheid. Als je beter weet hoe je lichaam werkt, weet je beter hoe je voor jezelf kan zorgen.”

Voor het ziekenhuis zijn er ook kansen. ,,Ik superviseer artsen die onderzoek doen. Over of je een gebroken pols mooier recht kan zetten als je er echografie bij gebruikt, over de schadelijkheid van het toedienen van zuurstof, over de patiëntenstromen op de spoedeisende hulp, heel veel verschillend onderzoek. Daar kun je ook op een toegankelijke manier over vloggen.’’

,,Laatst kwam uit een studie dat vrouwen na een hartstilstand eerder overlijden dan mannen. Kijk, daar ga ik een vlogje van maken. Dan leg ik uit dat de oorzaak ligt in het feit dat hartklachten bij vrouwen minder snel herkend worden en dat mensen het soms enger vinden om vrouwen te reanimeren dan mannen, omdat ze fragieler zijn. En drukken op de borst van een vrouw is lastiger qua metoo-gehalte. Dat laatste staat niet in het onderzoek, maar ik vermoed dat dat ook een rol speelt.”

menu