Danique Blaauw past schoenen bij Heys Schoenmode in Leek, geholpen door haar vader Frank Blaauw. Heys zit al 38 jaar in het dorp en heeft het druk, dankzij trouwe vaste klanten én vakantiegangers op de camping in de buurt.

Is er hoop voor de echte winkelstad? Dat hangt van onszelf af: 'Je portemonnee is in feite een pistool'

Danique Blaauw past schoenen bij Heys Schoenmode in Leek, geholpen door haar vader Frank Blaauw. Heys zit al 38 jaar in het dorp en heeft het druk, dankzij trouwe vaste klanten én vakantiegangers op de camping in de buurt. Foto: Jan Willem van Vliet

Door corona moeten winkeliers het meer dan ooit hebben van de gunfactor en van vaste klanten. En dat zal niet zomaar veranderen naarmate de maatregelen verder versoepelen, denkt retaildeskundige Laurens Sloot: de online groei gaat door.

Pieter Wouda kan vanuit zijn herenmodezaak De Man in Leek de parkeerplaats aan de Samuël Leviestraat zien. Midden in het winkelhart, met een Lidl aan de ene en een Albert Heijn aan de andere kant. ,,Er waren dagen bij dat hier maar vijf auto’s stonden’’, zegt Wouda. Deze vrijdagmiddag is het een komen en gaan van auto’s. ,,Sinds 1 juni loopt het weer wat’’, constateert hij tevreden.

loading

‘Klanten waarderen goeie service en kopje koffie’

Leek, weliswaar de grootste kern in de gemeente Westerkwartier, is een dorp en geen stad. Dat lijkt in coronatijd een voordeel. De brancheorganisatie INretail merkt dat met name grote steden blijven kwakkelen met hun bezoekersaantallen, terwijl kleinere plaatsen weer meer opkrabbelen. Daar komen minder dagjesmensen, maar zijn de inwoners wat trouwer aan hun lokale ondernemers.

,,We merken wel dat wij hier in het dorp een gunfactor hebben’’, erkent Nieske Halsema van kledingwinkel Tulips Woman. ,,We bieden goeie service, een lekker kopje koffie, dat waarderen onze klanten.’’

loading  

Flinke kring vaste klanten uit de hele regio

Even verderop is in de schoenenzaak van Harry Heys haast niets van een coronacrisis te merken. Het personeel heeft de handen vol aan de vele rondsnuffelende klanten: Leeksters, Friezen, tot Brabanders aan toe. ,,Er gaan veel mensen op vakantie in eigen land en de camping is hier vlakbij’’, zegt Heys met een glimlach.

Heys Schoenmode kent na 38 jaar in Leek een flinke kring vaste klanten uit de hele regio. Daarbij huist het familiebedrijf in een eigen pand, dus hoeft Heys geen hoge huren op te hoesten. ,,Het is nog niet helemaal op het oude niveau, maar het trekt de laatste weken duidelijk aan’’, stelt hij. Dat zijn tegenhangers in de grote stad het lastiger hebben? Ja, daar kan hij zich wel iets bij voorstellen.

Online groeispurt

,,Je hebt runshoppen, waarbij mensen heel gericht iets komen kopen, en funshoppen’’, zegt hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot. ,,Dat laatste ligt nu met name op z’n gat. Ik zou niet meteen stellen dat dorpen het gemakkelijk hebben, maar die zijn in elk geval niet zo van toeristen en dagjesmensen afhankelijk.’’

Sloot werd in 2011 hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. ,,Mijn oratie ging toen over retail in transitie: van fysieke winkels naar webshops. Die transitie ging heel geleidelijk, maar er is nu in één keer een groeispurt in gemaakt. Vooral ouderen ontdekken het online winkelen nu.’’

‘Binnenstad meer op beleving gericht’

Dat wil niet zeggen dat iedere winkelier stante pede moet zorgen voor een eigen webwinkel. Een initiatief zoals Warenhuis Groningen, een soort online etalage waarin tientallen ondernemers uit Groningen-Stad samenwerken, kan ook waardevol zijn, denkt Sloot. ,,Er zijn natuurlijk mensen die in een winkel schoenen komen passen en ze dan online kopen, maar het omgekeerde zie je ook steeds vaker: eerst online even oriënteren, dan in de winkel kopen. Daarbij kan zo’n Warenhuis Groningen best helpen.’’

Uiteindelijk, denkt Sloot, zullen binnensteden steeds meer een andere functie krijgen. ,,Meer gericht op beleving in plaats van kopen.’’ En de beleving van het winkelen dan? ,,Als we daar echt aan gehecht zijn, zullen we ons koopgedrag moeten aanpassen: minder online shoppen, meer in het echt.’’

,,Je portemonnee is in feite een pistool, hè?’’, stelt Sloot. ,,We kunnen wel allemaal zeggen dat we de winkels in de stad zo belangrijk vinden, maar of die het hoofd boven water kunnen houden, hangt uiteindelijk af van onze keuzes als consument.’’

menu