Het Hoofdstation ondergaat de komende jaren een complete metamorfose. Dat gaat zo.

Wie een tijdje niet op het Hoofdstation van Groningen is geweest -en dat geldt door de coronacrisis en een langdurige spoorstremming ook voor heel veel vaste reizigers- kijkt daar met stomme verbazing om zich heen. Bij de start van de metamorfose, die over 2,5 jaar grotendeels klaar moet zijn, is al heel veel veranderd.

Vrij uitzicht

Winkels en de eerste meters spoor zijn verdwenen. Van het perron heb je vrij uitzicht op het hoofdgebouw. Dat geldt ook voor de overdekte loopbrug met seinhuis, dat er opeens pontificaal in plaats van ingekapseld bij staat.

Op de vraag of het stationsgebouw zonder stationskappen niet veel mooier is - de historische kappen komen na de ombouw gerestaureerd en wel terug - reageerden diverse lezers eenduidig: de kappen horen bij het Hoofdstation. En niet alleen omdat je dan weer droog op de trein kunt wachten.

loading

Bonbondoosje

,,Gebouw en kappen zijn één geheel. De imposante staalconstructie is van indrukwekkende symmetrie. Laat ze alsjeblieft in oorspronkelijke staat terugkeren en koester dat mooie bonbondoosje, dat van alle kanten zichtbaar en herkenbaar is tussen smakeloze en sfeerloze nieuwbouw’’, schrijft Margie Kil.

De vraag riep bij de weduwe van Arie Kil, de man die tien jaar aan de restauratie van het Hoofdstation werkte, verbazing, onbegrip, verontwaardiging en uiteindelijk boosheid op. ,,Hoe kan iemand het in zijn bolle hoofd halen om alleen al de suggestie te doen?’’

Peerd

Christiaan Gevers denkt er net zo over. ,,Het zou van de gekke zijn om de achterkant beter zichtbaar te maken door de kappen definitief te verwijderen. Wellicht is de achterkant van het Peerd van Ome Loeks ook beter te zien als je de staart afbreekt, maar dat laat je ook compleet. De kappen horen bij het complex.’’

,,Het is nu kaal, leeg en onherbergzaam’’, schrijft Martijn Reneman. ,,De mooie stationskappen geven beschutting, zorgen op een hete dagen voor verkoeling en geven altijd de geborgenheid die je niet wilt missen. Je kunt zien dat de architect rekening heeft gehouden heeft met de kappen omdat de onderzijde van het gebouwd veel gedetailleerder is’’

Jan Bijker zou het een onvergeeflijke fout vinden als de gietijzeren perronkappen niet terugkomen. ,,Ze zijn van grote cultuurhistorische waarde omdat ze met het majestueuze gebouw het geloof en vertrouwen uitstralen in een toekomst waarin de maatschappelijke welvaart zal toenemen door techniek.’’ ,,Ze horen nou eenmaal bij elkaar’’, vinden Winy en Duurt Beukema.

loading

Comfortabel

De kappen komen grotendeels op hun oude plek terug. De oude loopbrug, sinds 2010 niet meer in gebruik, verhuist naar een nieuwe plek. Sinds de sloop van doorgaande sporen kon je om de trap heen lopen. Daardoor veranderde het stationsgebouw uit 1896, veelvuldig is uitgeroepen tot mooiste station van Nederland, in een comfortabel ov-knooppunt. Zonder traplopen kun je naar alle tien perrons wandelen, waar snel-, stop- en spitstreinen vertrekken naar Assen, Delfzijl, Eemshaven, Den Haag, Leeuwarden, Rotterdam, Zuidhorn en Zwolle.

Tunnels

Die luxe traploosheid verdwijnt: een tunnel verbindt de nieuwe perrons, een busstation, fietstunnel én een nieuwe ondergrondse fietsenstalling met elkaar. Roltrappen maken het voor reizigers toch gemakkelijk. Als het hele project in 2023 gereed is, kan het station jarenlang de reizigersgroei weer opvangen, zo was berekend. Dus ook als de coronacrisis snel achter de rug is.

Aan de zuidkant komt een nieuwe stationsentree vanaf een verdiept plein. Bussen rijden straks van het nieuwe busstation aan de zuidkant onder het station door naar de binnenstad. Een groot deel van het nieuwe ov-knooppunt wordt gebouwd op het oude spooremplacement.

Dat is inmiddels door Arriva verlaten. NS verhuist z’n treinen en voorzieningen binnenkort naar de nieuwe locatie aan de rand van de stad. Daarna haalt bouwer Strukton rails weg voor de bouw van het eerste tunneldeel. Voor de operatie sloopte de gemeente diverse gebouwen aan de zuidkant, waaronder het voormalige postsorteercentrum. Hoe de nieuwe stationswijk eruit komt te zien, en wat daar precies wordt gebouwd. is nog niet bekend.

loading

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen