Kan Groningen profiteren van verkiezingen en spanningen in de coalitie?

Groningers nemen minister Wiebes onder vuur bij zijn bezoek deze week aan Appingedam. Foto: Kees van de Veen

De Tweede Kamer debatteert woensdag opnieuw over de problemen in het aardbevingsgebied. Ditmaal kan Groningen misschien profiteren van de nieuwe verkiezingen en de toenemende spanningen in de coalitie.

Het debat, dat woensdagmiddag begint en wordt bijgewoond door enkele tientallen Groningers op de publieke tribune, werd afgelopen jaar al werd aangevraagd door Kamerlid Sandra Beckerman (SP). Het gaat over de schadeafhandeling en de versterking van woningen in Groningen. Beide verlopen uiterst moeizaam.

Berg schadeclaims gegroeid tot 18.000

De versterking ligt vrijwel stil, maar kan volgens minister Wiebes dit jaar eindelijk op stoom komen. ,,2019 wordt het jaar van de uitvoering’’, beloofde de bewindsman maandagmiddag op bezoek in Appingedam. Al heeft ook hij zorgen over de capaciteit bij uitvoerende organisaties. ,,Dat is nog een aandachtspunt.’’

De berg schadeclaims is gegroeid tot bijna 18.000 stuks, maar de bewindsman houdt moed en verzekert dat het merendeel dit jaar kan worden afgehandeld.

En dus voelt hij weinig voor het generaal pardon voor mensen met schade, zoals eerst het Groninger Gasberaad en nu ook de hele regio bepleit in een brandbrief aan de Kamer. Van een motie van die strekking waarmee de SP vanmiddag komt, moet Wiebes dan ook niets hebben.

Rituele dans rond het hoofdpijndossier

Ook een voorstel van GroenLinks, dat weer aandacht vraagt voor een parlementaire enquête naar de gaswinning in Groningen, maakt normaal gesproken weinig kans.

Wat schiet het gasgebied dan op met de zoveelste rituele dans rond het hoofdpijndossier Groningen?

Om te beginnen zal opieuw aandacht worden gevraagd voor de problemen in het gebied, die ondanks vele toezeggingen en fraaie beloften van onder anderen Wiebes allesbehalve zijn opgelost. Het uitzicht is in Groningen significant anders dan in Den Haag. De urgentie die in het aardbevingsgebied wordt gevoeld, ontbreekt in de hofstad. Er is immers geld toegezegd, de gaskraan gaat dicht, waar wacht Groningen eigenlijk op, is daar de houding.

Voorts kunnen de pijnpunten weer worden benoemd: het gebrek aan goede regie, het gepingpong tussen Rijk en regio over wie verantwoordelijk is voor wat, het uitblijven van geld en middelen voor de aanpak van problemen en de voortdurende stroperigheid en bureaucratie.

Degelijke regie vrijwel onmogelijk

Die ligt nu bijvoorbeeld op de loer bij het Nationaal Programma Groningen, een pot geld van dik een miljard voor projecten in de provincie. De taaie structuren die daar nu voor worden opgetuigd, voorspellen weinig goeds. De regio wil zelf bepalen wie waarvoor geld krijgt.

Net zoals de regio meer zeggenschap wil over de Nationaal Coördinator Groningen, de organisatie die nu wordt bestierd door Economische Zaken en Klimaat en die kampt met een grote leegloop. Gebrek aan kennis en gedoe over de aansturing maakt een degelijke regie van de versterking door deze club vrijwel onmogelijk.

Groningen kan profiteren van verkiezingen

Door deze knelpunten opnieuw te bespreken, is er kans op bijstelling en verbetering van de manier waarop de problemen in Groningen nu worden aangepakt. Afhankelijk van de tact en de overtuigingskracht waarmee de oppositie voorstellen voor veranderingen lanceert, is niet uitgesloten dat één of meer coalitiepartijen in Den Haag zich verplicht voelen hun steun te geven aan broodnodige hervormingen in het aardbevingsgebied.

Met nieuwe verkiezingen in zicht en toenemende spanningen in de coalitie, is een beetje extra profilering in het Haagse momenteel allesbehalve uitgesloten. Groningen kan daar van profiteren.

menu