Nu ze niet open mogen, dreigen boekhandels te worden opgegeten door Bol.com. Maar niet twee klassieke zaken in Groningen, waar ze duidelijk iets goed doen.

Geloof het of niet, zegt Job Jan Altena van de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), maar er is het afgelopen jaar meer uren in boeken gelezen dan naar Netflix gekeken. Veel boekhandels hebben ondanks – of misschien beter: dankzij – de coronacrisis een prima 2020 gedraaid, maar nu ze door de lockdown niet open mogen, dreigen ze alsnog in de problemen te raken.

‘Niks tegen Bol.com’

Honderden auteurs schaarden zich de afgelopen dagen achter de oproep van de CPNB aan lezers om hun boeken toch vooral bij lokale zaken te bestellen. ,,Nu stappen ze al snel naar Bol.com”, zegt Altena. ,,Wij hebben niks tegen Bol, want daar zijn we ook voor. Maar de winkels dreigen zo te verdwijnen.” Dat zou een ramp zijn, zegt Altena. ,,Het zijn stuk voor culturele instellingen, met ook economisch een grote waarde. Waar een boekhandel staat, is de grond duurder.”

Om er te kunnen bestellen, moeten boekenwinkels online de boel wel op orde hebben. Bij Boekhandel Riemer in de Nieuwe Ebbingestraat in Groningen zit dat wel snor. Hier mag sinds de lockdown geen klant meer naar binnen, maar van komkommertijd is in de 75 jaar oude zaak totaal geen sprake.

Van winkel naar verzendhuis

,,Van een winkel zijn we een verzendhuis geworden”, zegt Harmen Riemer, die het familiebedrijf samen met zijn vader Jan en broer Gert Jan runt. Overal in het immense pand zijn collega’s bezig met het verwerken van bestellingen. Daar worden pakketjes van gemaakt, die worden klaargezet op een grote tafel in het midden van de zaak. Halverwege de middag wordt de boel door een eigen bezorger naar de klant gebracht.

Wat voor 14.00 uur wordt besteld, krijgen Groningers dezelfde dag nog thuis. Klanten die wat verder weg wonen, ontvangen hun boeken de volgende dag. Wekelijks verkoopt Boekhandel Riemer zo ondanks de lockdown vele honderden boeken. ,,Het is eigenlijk gewoon een succesverhaal”, geeft Harmen Riemer toe.

Super snel leveren

De Riemers hadden de mazzel dat zij hun blik een jaar voor het uitbreken van de coronacrisis al op online hadden gericht. ,,We hebben er gigantisch in geïnvesteerd om het online bestellen voor elkaar te krijgen”, zegt Riemer. ,,Daar profiteren we nu van.” Je kunt als ondernemer niet achterover leunen, is zijn motto. ,,De oproep om lokale zaken te steunen is natuurlijk goed. Maar daarvan afhankelijk zijn maakt je als bedrijf wel zwak”, zegt Riemer. ,,Je moet dat voor zijn en je moet iets meer bieden. Bij ons is dat: super snel leveren en persoonlijke verpakkingen. Klanten waarderen dat heel erg.”

Straks als de voordeur weer open mag, zal zijn boekhandel volgens Riemer veranderd zijn in een twee-stromenzaak: fysieke winkels (ze zitten ook in Meppel en Amersfoort) en online bestellen. ,,In dat laatste blijven we ook hierna investeren. Ik verwacht een dezer dagen twee nieuwe bakfietsen waarmee we door stad gaan fietsen.”

Betalen met een Tikkie

Een paar honderd meter verderop, bij boekhandel Godert Walter in de Oude Ebbingestraat, is het beeld hetzelfde. Ook hier zijn elke dag vier man aan het werk om de bestellingen te verwerken. Die komen binnen via de verschillende websites van de zaak, via de mail en ook via Whatsapp, Instagram en Facebook. Afrekenen kan met een Tikkie.

,,Net als Riemer hebben wij een vaste klantenkring die ons trouw blijft”, zegt Allard Steenbergen, samen met Erwin de Vries eigenaar van de 78 jaar oude boekhandel. ,,En online zijn we dus redelijk actief en hebben we alle kanalen open staan. Buitenlandse studenten bijvoorbeeld, die weten ons vooral dankzij Instagram heel goed te vinden.” Ook hier is het devies: een persoonlijke verpakking en snelle levering. Bestellingen voor 14.00 uur worden nog dezelfde dag door de fietskoeriers van Go-Fast bezorgd. ,,Boeken die we niet op voorraad hebben een dag later”, zegt Steenbergen. Het bezorgen kost 1,50 euro.

Afhaalpunt

Heel graag zou Steenbergen zien dat de overheid het toestaat dat boekhandels een afhaalpunt mogen worden. ,,Dat zou ons een boel inpakwerk schelen en de bezorger ritjes”, zegt hij. ,,Een flink deel van onze klanten woont ook gewoon binnen de diepenring.” Maar ontevreden is Steenbergen niet. ,,Want veel collega’s hebben het véél zwaarder.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen