Kledingbranche herstelt laatste weken langzaam van keiharde klap

Winkelstraat in Assen. Foto: Marcel Jurian de Jong

Binnen de detailhandel liep de omzet van de kledingbranche in april het meest terug. Noordelijke kledingzaken zien de laatste weken herstel.

Het is geen verrassing, maar toch ook weer wel: in de maand april is geen andere branche in de detailhandel harder geraakt door de coronacrisis dan de kledingwinkels. Het omzetverlies bedroeg volgens het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) liefst 54 procent vergeleken met dezelfde maand in 2019. In totaal heeft de detailhandel in april ‘slechts’ 1,5 procent minder omzet geboekt, maar de verschillen tussen de branches zijn groot.

‘Beroerde maand’

Dat de kledingsector de grootste omzetderving laat zien, is voor noordelijke kledingondernemers geen nieuws. ,,April was voor ons een beroerde maand’’, beaamt Helena Koster, directeur van Westen Mode in Musselkanaal. ,,De coronacrisis is ook aan ons niet voorbijgegaan’’, reageert Douwe Blom van Blom Damesmode met filialen in Assen, Drachten en Sneek. ,,Ik snap ook heel goed dat kleding kopen niet op het prioriteitenlijstje van mensen stond in die eerste maanden van de crisis.’’

Ook Jos Schomaker, ex-ondernemer en bestuurslid van Emmen Vlinderstad, valt niet van zijn stoel. Mensen zijn simpelweg minder gaan winkelen. ,,Maar er waren ook geen feesten en partijen. Verder gingen veel mensen thuiswerken, dus dan steekt het niet zo nauw wat ze dragen.’’

‘De angst verdwijnt’

Sinds een aantal weken is het tij gekeerd, stelt iedereen in de branche vast. Mensen komen volgens Blom weer makkelijker de winkel binnen. ,,De angst verdwijnt. Mensen wennen aan de anderhalvemetersamenleving en onze medewerkers ook. We verlenen op andere wijze service. In plaats van een mouw opstropen of een kraagje opzetten bij de klant, doen we het nu voor.’’

Volgens Schomaker gaat het inderdaad de goede kant op. ,,Het mooie weer helpt. Mensen durven vooruit te kijken. Je kunt zelfs spreken van een inhaaleffect.’’

‘Enthousiast en blij’

Koster zegt zelfs dat de omzet van Westen Mode bijna op hetzelfde niveau zit als vorig jaar. ,,Onze klanten komen erg blij en enthousiast bij ons binnen. Je merkt dat het voor hen echt een uitje is.’’

Hoeveel kledingwinkels het uiteindelijk niet redden is moeilijk te voorspellen. Sommige hebben genoeg vet op de botten of recht op overbruggingskredieten, zegt Schomaker. ,,Als je beide ontbeert, kan het lastig worden.’’

‘Tijd voor verandering’

Volgens Koster is het tijd voor verandering. Ze hoopt dat de coronacrisis een eind maakt aan de traditie in de modewereld dat seizoenskleding veel te vroeg in de winkels ligt. In januari kun je soms al zomerkleren kopen. ,,Dat is de wereld op zijn kop. Ik hoop dat de hele sector ervan doordrongen is dat we toe moeten naar ready to wear : als je iets koopt moet je het meteen kunnen dragen.’’

menu