Kleine autoslopers woest om verdwijnen vergoeding

De toekomst van kleine autosloperijen staat op het spel. Dat is het gevolg van de beëindiging van demontagevergoeding van 30 euro per auto.

Koepelorganisatie Auto Recycling Nederland (ARN) stopt daar met ingang van 2017 mee. Met de aankondiging van het verdwijnen van de demontagevergoeding is het hommeles in de slopersbranche. Autoslopers zien een belangrijke inkomstenbron verloren gaan. Het gaat om miljoenen euro’s per jaar.

Verwijderingsbijdrage

Kopers van een nieuwe auto moeten wel een verwijderingsbijdrage blijven betalen. Die gaat stapsgewijs terug van 45 euro naar 35 euro. ,,Dit deugt niet”, zegt autosloper Jeroen Boer uit Uithuizen. ,,Schaf die hele regeling af, dan heeft de consument er ook wat aan.” Boer vindt dat de regeling niet klopt. ,,Jaarlijks worden 450.000 nieuwe auto’s verkocht. Voor elke nieuwe auto ontvangt ARN 45 euro verwijderingsbijdrage. De gemiddelde levensduur van een auto is vijftien jaar. Daarna gaat de helft van de auto’s naar het buitenland. Daarvoor betaalt ARN geen demontagevergoeding. Jaarlijks komt er meer dan twintig miljoen binnen bij ARN. Per jaar worden 200.000 auto’s afgemeld, dat is zes miljoen euro voor de sloper. Straks ontvangt de ARN alles en de sloper krijgt niks. Dat kan niet.”

De kleintjes getroffen

Vooral de kleinere sloperijen worden getroffen. ,,Die verwerken iets van duizend auto’s per jaar. Reken maar uit wat dat scheelt”, zegt Stefan Cabri van brancheorganisatie Stiba van de sloopbedrijven. ,,Die bijdrage maakt het vaak net interessant om een sloopauto te kopen”, zegt Robin Zijl van autosloperij Boels uit Alteveer. ARN denkt er anders over. Sloopauto’s hebben nu zo veel waarde, dat een demontagevergoeding niet meer nodig is.

Vervreemding

ARN is midden jaren ’90 opgericht door de Rai, Bovag, Focwa en Stiba. ARN is belast met de demontagevergoeding en de realisatie van de wettelijke verplichting om 95 procent van de auto’s te recyclen. ARN opende daartoe vijf jaar geleden in Tiel de PST-fabriek (Post Shredder Technology). Daar worden uit shredderafval de laatste herbruikbare grondstoffen gewonnen zoals kunststoffen, vezels en glas. ,,Die fabriek draait met verlies”, zegt Cabri. ,,Het verband tussen het verdwijnen van de vergoeding en het niet renderen van die fabriek is dan snel gelegd.” ,,Ze hebben kennelijk het liefst dat sloopauto’s naar die fabriek gaan en dat de slopersbranche verdwijnt”, suggereert Jeroen Boer. ,,Veel bedrijven draaien op de demontagevergoeding”, weet Robin Zijl. Jeroen Boer denkt dat ARN de slopers van zich vervreemdt. ,,Als ze zo doorgaan, dan nemen we er afstand van en wij niet alleen.’’ Fleur Bello van ARN betwist dat ARN het werk van de slopers wil overnemen. ,,We willen met ze blijven samenwerken.”

Volgens Bello wordt de vergoeding na 1 januari gebruikt om onvoorziene zaken in de autorecycling op te vangen. Dat er geld bij de PST-fabriek moet, komt omdat het verwerken van shredderafval relatief duur is.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.