Opinie: Kortzichtig fietsplan symbolisch voor Groningen

De tram zou op deze manier voor de oostwand over de Grote Markt rijden. Tekening Archief DvhN/ Trambureau

Groningen borduurt vrolijk verder op het jaren geleden ingezette binnenstadsbeleid: minder verkeer, meer ruimte voor wandelaars. Gezien de toenemende drukte de laatste jaren, is dat niet onverstandig. Toch lijken de voor augustus aangekondigde testdagen van nieuwe fietsroutes weinig zinvol.

We zijn het volledig gewend, maar de huidige noord-zuid fietsroutes over de Grote Markt zitten al jaren onlogisch in elkaar. Dat komt doordat in de Kreupelstraat en Oude Ebbingestraat (aan de noordkant) tweerichtingsverkeer geldt, terwijl het verkeer in hun zuidelijke evenknieën Oosterstraat en Gelkingestraat maar in één richting is toegestaan. Dat er nieuwe routes komen, is dus niet gek.

Op de Grote Markt zelf mag je alleen vóór de oostwand fietsen, op de brede busbaan. Nu die binnen een paar jaar verdwijnt (dat zou vorig jaar al gebeuren, nu hoopt de stad op eind 2021) is eenrichtingsverkeer in de twee zuidelijke toegangsstraten straks niet meer noodzakelijk en kan de gemeente een nieuwe plek voor fietsers zoeken.

Testmiddagen

De stad gaf een Deens bureau opdracht om daar plannen voor te bedenken, kreeg drie fietsroutes aangereikt en gaat die op vier middagen (12 tot en met 15 augustus) afwisselend testen. De Grote Markt wordt alvast even gesloten voor bussen en ander verkeer.

Een van de routes tovert de oude weg voor het Stadhuis terug en maakt van Ebbinge - Gelkinge dé fietsroute over de Grote Markt. Er kan tijdens de proef in twee richtingen worden gefietst, maar niet in de Oosterstraat of elders op het plein. Voor de noordwand langsfietsen (naar de ingang van de Forumgarage in de Sint Jansstraat bijvoorbeeld), kan nog wel. Deze oost-west verbinding blijft buiten beschouwing.

Een ander voorstel (Ebbingestraat - Oosterstraat in twee richtingen) gaat niet dwars over de Grote Markt maar op de huidige plek voor de oostwand en noordwand langs. De Gelkingestraat wordt in die versie een wandelstraat.

In de derde variant komt er iets meer fietsruimte op het plein zelf. Aan de noordkant blijft de Ebbingestraat dé fietsstraat, aan de zuidkant mag je zowel in de Oosterstraat als Gelkingestraat in beide richtingen fietsen. Die variant maakt een einde aan fietsen voor de oostwand.

Tijdens de proefdagen wordt de Kreupelstraat ook afgesloten. Nu nog symbolisch met een groot scherm en een terras, maar de stad wil de noordwand aan de voet van de Martinitoren later echt dichtbouwen.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

loading

Weinig zin

Gemeente en binnenstadbezoekers kunnen door de proefdagen in de KEI-week alvast een beetje ervaren hoe de afsluiting en de routes aanvoelen. Los van de vraag of er in de zomervakantie genoeg fietsers zijn die kunnen testen, heeft een test van een paar uur weinig zin. Het kost altijd een paar dagen, bij elke routewijziging van welk vervoermiddel ook, voordat mensen aan een nieuwe route zijn gewend en die goed gebruiken.

Het was beter geweest om de Grote Markt wat langer af te sluiten voor ander verkeer en fietsers te laten rijden waar ze willen. Dan komen automatisch logische routes tevoorschijn en kunnen daar logische plannen bij worden bedacht.

Het is gek dat de stad, altijd de mond vol van inspraak, fietsers niet vanaf het begin laat meedenken. Net als bij de mislukte coronaroutes in het voorjaar, weet zelfs de Fietsersbond van niks. Die heeft haar leden inmiddels opgeroepen mee te doen met de testdagen en vooral te reageren.

Waren fietsers bij de voorbereidingen betrokken geweest, dan hadden ze vast opgemerkt dat het testen van alleen een route over de Grote Markt erg beperkt is. Dat logische aanrijroutes vanaf de bruggen minstens zo belangrijk zijn voor het passeren van de Grote Markt. Een fietsroute tussen Herebrug en Boteringebrug via de Pelsterstraat, zou bijvoorbeeld best wel eens een alternatief kunnen zijn.

Ontbrekende OV-plannen

Nu zijn de fietsroutes ondergeschikt aan de herinrichting en stedenbouwkundige inrichting van de Grote Markt. Dat is symbolisch voor Groningen. Bij de belangenafwegingen wordt het verkeersbeleid wel vaker onderschat. Zie de plannen voor de westelijke ringweg en het ontbreken van OV-plannen daarbij.

Als je het toch in breder verband over de Grote Markt wilt hebben: een van de belangrijkste argumenten voor de huidige plannen was de wens om eindelijk van ‘die stinkende bussen’ af te komen. De elektrische tram zou vanaf 2016 gewoon over de Grote Markt rijden, werd een paar jaar daarvoor nog gedacht.

Nu de bussen niet meer ronkend maar zoevend over de Grote Markt glijden - net zo elektrisch en nog stiller dan de tram was geweest - is het misschien tijd om eerst ook nog eens te kijken of die plannen misschien achterhaald zijn. Dan kan er wellicht toch een buslijn in hartje stad blijven.

loading

menu