Zal het winkelend publiek in Klazienaveen eerder de grens over gaan voor boodschappen als Duitsland de btw verlaagt? ,,Hier gaan we last van krijgen.''

Groningers en Drenten nemen ongemak van verplicht mondkapje in Duitse supermarkt graag voor lief. 'Het scheelt 10 euro op een volle kar boodschappen'

Zal het winkelend publiek in Klazienaveen eerder de grens over gaan voor boodschappen als Duitsland de btw verlaagt? ,,Hier gaan we last van krijgen.'' Foto: Marcel Jurian de Jong

Om de economie tijdens de coronacrisis te stimuleren, verlaagt Duitsland de btw. Hebben nóg lagere prijzen bij de oosterburen gevolgen voor het winkelen in de grensstreek? ,,Die zorg is er altijd geweest.’’

,,Daar gaan we last van krijgen.’’ Harrie van der Velde leunt tegen de toonbank van modezaak Niezing Heijes die hij samen met zijn vrouw Monique runt. Duitsland verlaagt de btw per 1 juli en de voorzitter van de winkeliersvereniging weet wat dat betekent voor het levendige winkelcentrum in Klazienaveen.

Nu al goedkoper

Hier is Duitsland dichtbij. Dat heeft voordelen - veel klanten zijn Duits - én nadelen. Wie in de grensstreek op zijn centen let, maakt al snel een ommetje naar de oosterburen. Niet alleen benzine en drank, ook veel dagelijkse boodschappen zijn goedkoper. Nu al.

Met de btw-verlaging waarmee de Duitse regering de economie in de coronacrisis wil stimuleren, wordt boodschappen doen in Duitsland per 1 juli nóg voordeliger. Het hoge btw-tarief gaat omlaag van 19 naar 16 procent, het lage tarief voor verse groente en fruit van 7 naar 5 procent.

,,Mensen in deze regio draaien elk dubbeltje om. Ze gaan nu al veel de grens over om te tanken en boodschappen te doen’’, zegt Van der Velde. ,,Als Duitse ondernemers die btw-verlaging ook echt gaan doorberekenen, wordt dat nog aantrekkelijker.’’

Mondkapjes

De grote Duitse supermarktketens hebben al laten weten de korting vanaf 1 juli door te berekenen aan de klanten. Tot vreugde van het echtpaar Snippe uit Zwartemeer, dat net uit de Aldi in de Duitse grensplaats Twist komt lopen. ,,Dat zou wel een reden zijn om vaker te gaan ja.’’

Ze moeten toegeven: de mondkapjes die je in Duitse winkels verplicht moet dragen, zijn wel wat ongemakkelijk - en een gek gezicht voor Nederlanders die het niet gewend zijn. Maar ach, dat ongemak hebben ze graag over voor pakweg 10 euro besparing op een volle kar boodschappen. Lachend: ,,Ze kennen ons hier toch niet.’’

Sene Zwiers uit Hoogeveen, die in Klazienaveen op zijn winkelende vrouw staat te wachten, gaat vanwege de mondkapjes nu juist niet de grens over. ,,Ik ga die dingen niet dragen.’’ Die btw-verlaging zal hem ook echt niet over de streep trekken. ,,Ik let daar niet zo op.’’

Niet anders gewend

Slijter Roel Niewoonder van de Mitra in Ter Apel is niet anders gewend dan dat de drank in Duitsland goedkoper is. ,,Die zorg is er altijd geweest. Maar we zitten hier al sinds 1968. Het gaat niet alleen om de prijs, maar om de hele service. Je moet de gunfactor hebben. Mensen worden juist nu ook gemotiveerd om lokaal te kopen.’’

Voor zijn zaak op de markt van Ter Apel zitten Bonne en Grietje Hietkamp te praten met Jan Veenstra. Zij gaan nooit naar Duitsland, Veenstra wel. Niet voor de prijs, hij ‘mag er gewoon graag heen gaan’. ,,Onze zoon wel’’, zegt Grietje Hietkamp. ,,Die heeft een groot gezin, dat kan uit.’’

Ze vinden het een mooie maatregel, die btw-verlaging. Zouden ze in Nederland ook wel mogen doen. ,,Hier wordt alles duurder. Albert Heijn verhoogt gewoon de prijzen. Alsof die niet genoeg omzet heeft gedraaid.’’

Ook in Nederland?

Slijter Niewoonder twijfelt of Nederland er goed aan zou doen ook de btw te verlagen. ,,Dat kost natuurlijk wel veel geld.’’ Duitsland trekt 130 miljard euro uit voor de stimuleringsmaatregelen. ,,In Nederland worden bedrijven meer met maatwerk financieel ondersteund. Maar de regering moet wel oog hebben voor de grensstreek.’’

Zijn collega-ondernemer Harrie van der Velde uit Klazienaveen zou een btw-verlaging in Nederland zeer toejuichen. ,,Wat er nu gebeurt hier, dat komt niet goed. Uitstel van btw, uitstel van loonbelasting, dat is mooi, maar als bedrijven dat uiteindelijk toch moeten ophoesten, gaat de helft alsnog kapot.’’

menu