Landbouwer vecht tegen sluiting van onbewaakte spoorwegovergang Sappemeer

Landbouwer Daniël Edzes uit Sappemeer vecht tegen de sluiting van zijn spoorwegovergang. Hij zegt bij ProRail tegen een muur van onbegrip op te lopen.

Jaarlijks doen zich volgens spoorwegonderhouder ProRail 20 ernstige ongelukken op spoorwegovergangen voor, meestal met dodelijke afloop. Voor ProRail is de beste spoorwegovergang geen spoorwegovergang. Daarom verlangt ProRail van landbouwer Daniël Edzes in Sappemeer dat hij zijn spoorwegovergang sluit.

Beveiliging overgang met felle lampen

Edzes wil daar niets van weten. Hij wil het spoor blijven kruisen en pleit voor een alternatief systeem van beveiligen met felle lampen. Dat ook nog eens vele malen goedkoper is dan de gangbare beveiliging met slagbomen.

,,Geluid heeft geen zin, want mensen hebben tegenwoordig allemaal oortjes in. Die horen geen bel, maar een felle lamp die bij nadering van een onbewaakte overweg waar een trein nadert, in het gezicht van de weggebruiker schijnt, valt heus wel op.’’ Edzes weet zich gesteund door professor John Stoop, eigenaar van Kindunos Veiligheidskundig Adviesbureau.

Te eigenwijs om advies te vragen

,,Het probleem’’, schetst Edzes, ,,is dat de mensen die er over gaan vaak niet alleen geen benul hebben waarover ze praten, maar ook nog eens te eigenwijs zijn om advies te vragen. Tweede Kamerleden hebben een gruwelijk slecht ontwikkeld technisch inzicht en laten zich een rad voor ogen draaien door spoorwegbeheerder ProRail.’’

Of, dichterbij huis: ,,Denk maar niet dat de provincie, als opdrachtgever voor de ombouw van de Groningse ringweg, Henk Koop belt om te vragen hoe het nou verder moet. Koop mag dan misschien niet van onbesproken gedrag zijn, maar als het om wegenbouw gaat weet hij wel waarover hij praat.’’

Vijfmaal het spoor over

Drie jaar geleden plaatste ProRail, zeer tegen de zin van Edzes, hekken op zijn spoorwegovergang. ,,Dus in plaats van dat ik nu eenmaal moet oversteken, moet ik nu vijfmaal het spoor over; de eerste keer om de hekken aan beide kanten van het spoor te openen, terug naar de tractor, vervolgens steek ik over, daarna moet ik terug over het spoor om het hek te sluiten en weer terug over het spoor naar de tractor.’’

Edzes’ spoorwegovergang ligt naast station Sappemeer-Oost. De provincie wil deze halte op termijn opheffen, aangezien het perron te kort zou zijn om er de langere treinen, die in de toekomst over het traject Groningen Bad-Nieuweschans moeten gaan rijden, te laten stoppen.

Hekken vergroten het gevaar

Naar de mening van Edzes kan het perron voor en achter redelijk eenvoudig en veilig verlengd worden. ,,Het gaat erom of men het wil of niet.’’ Hij laat ook zien hoe passagiers om de door ProRail geplaatste hekken heenlopen. In het gras zijn duidelijk paden uitgesleten. ,,Hekken zijn niet alleen lastig en vergroten het gevaar, maar hebben ook volstrekt geen nut als het gaat om mensen van het spoor te houden.’’

Midden-Groningen telt vier onbewaakte overwegen. Naast die van Edzes heeft cementfabriek Olthof er eentje in Sappemeer, ligt er een bij de Parallelweg in Hoogezand en de vierde in Tusschenklappen, bij Muntendam. ProRail heeft de gemeente benaderd met een verzoek om deze vier overwegen te sluiten.

Bomen- en bellenstructuur

Het beveiligen van een spoorwegovergang kost tussen de 750.000 en een miljoen euro. ,,Dat is een hoop geld’’, vindt ook woordvoerder Aldert Baas van ProRail, ,,maar wij doen geen concessies aan de veiligheid. Als mijnheer Edzes zijn spoorwegovergang op een alternatieve manier wil laten beveiligen, kan hij dat aanvragen en wellicht kunnen we samen tot een test komen. Vooralsnog blijft voor ProRail de bomen-en-bellenstructuur de veiligste en meest betrouwbare manier om een spoorwegovergang te beveiligen.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.