Leerlingen Winkler Prins runnen voor een dag een winkel in Veendam en leren zo meer dan uit een boek

Leerlingen Winkler Prins in hun pop up winkel. Foto: Harry Tielman

Scholieren van de Winkler Prins scholengemeenschap namen zaterdag in de Winkler Prins Passage in Veendam een leegstaande zaak over. Niet om er winkeltje te spelen, maar om voor een dag ondernemer te zijn.

Een pop up store voor food leek de jongeren wel iets. Eendrachtig zetten scholieren van het vmbo en de havo zich aan de voorbereiding. ,,Je kunt uit een boek leren hoe je een winkel begint, maar het is veel leuker om het zelf uit te zoeken. Daar leren we ook veel meer van. En we onthouden het beter'', zegt havo-scholier Jorn Offens (16) uit Noordbroek.

De vierdeklasser keek onder meer naar een geschikte winkelruimte en dacht na over het assortiment. Anderen keken naar de inrichting van het pand, of dachten na over de bedrijfskleding. ,,Het viel nog niet mee om een goede zaak te vinden. Je moet op allerlei dingen letten. Hoe ligt de winkel, is hij overdekt? Dat is handig met slecht weer. Wat is de huurprijs? En lopen er veel mensen in de straat? Dat hebben we hier uitgezocht door passanten te tellen.''

,,Veel winkeliers hebben het liefste een ouder publiek. Ouderen hebben meer te besteden. Dat zit hier wel goed.'', zegt Jorn.

Achter de schermen

Balen zeker dat hij op een zaterdag in de winkel moet staan? ,,Valt mee, ik heb normaal ook een baantje. Maar ik leer hier echt wel iets. Bijvoorbeeld hoe het er achter de schermen in een zaak aan toe gaat.''

Maar is een fysieke winkel in deze internet-tijd niet ouderwets? Zaken doe je tegenwoordig toch online? Valt mee, denkt de scholier van het Winkler Prins. ,,Je kunt ook moeilijk een online site voor een dag beginnen, dat werkt niet.''

Economie-docent Martijn Visscher schikt de pakketten met voedsel die zijn leerlingen te koop aan bieden. Goedkeurend kijkt hij naar de drukte in de pop up-zaak. Klanten lopen in en uit. Veel verlaten de zaak met een in folie verpakt voedselpakket.

,,Het is echt geen winkeltje spelen, dat doen we op school. Dit maakt dingen inzichtelijk. Een leerling zei bijvoorbeeld tegen me: meneer, we voorkopen een pannenkoek-pakket voor drie euro, terwijl het maar een euro kostte. Ja, zei ik. Dat is nu precies wat Nike en Google ook doen, alleen dan op een veel grotere schaal. Het zet ze aan het denken. Hier wordt zichtbaar hoe de economie werkt.''


menu