Leger verkent brug Eems

Het Nederlandse leger ziet op korte termijn geen mogelijkheden voor een tijdelijke spoorbrug over de Eems bij Weener. Dat blijkt uit een verkenning bij de geramde Friesenbrücke.

Wel is volgens luitenant-kolonel Peter van Sorgen, commandant van 101 geniebataljon, binnen vijf jaar een noodoplossing denkbaar als nauw wordt samengewerkt met civiele partijen. Dat is sneller dan tot nu toe door Duitse deskundigen werd aangenomen. Tijdens een presentatie op het provinciehuis legden de militairen uit dat het gehavende deel van de 335 meter lange brug zou kunnen worden vervangen door een verderop gelegen onbeschadigd deel. De ontbrekende schakel kan vervolgens worden ingevuld met een nog voorradig monumentaal brugdeel.

Verzoek om noodbrug
De snelle verkenning door de krijgsmacht in Duitsland is opmerkelijk. Op hoog niveau werd vorige week direct gereageerd op een oproep van Stieneke van der Graaf, lid van Provinciale Staten voor de ChristenUnie. Zij vroeg zich vorige week af of het leger, nadat een schipper de brug onherstelbaar beschadigd had, vlot een noodbrug zou kunnen aanleggen. Daarmee zou het toenemende personen- en goederenvervoer per spoor tussen Groningen en Noord-Duitsland zonder vertraging doorgang kunnen vinden. Generaal Ivo de Jong stuurde zijn manschappen naar Weener om te laten onderzoeken of ‘het wilde idee' van het Statenlid ook haalbaar is.

Dat gebeurde zonder overleg met de Duitse autoriteiten. De militairen bezochten de kapotte brug in een burgerauto ‘en gekleed als toerist'. Om meer te weten te komen over het gebruik en de eisen die aan de brug worden gesteld, is overleg gevoerd met spoorwegbeheerder ProRail en treinvervoerder Arriva.

Baileybrug
Uit onderzoek blijkt dat de Friesenbrücke niet kan worden vervangen door een zogeheten baileybrug. Die werd in 1945 over de IJssel gelegd bij Deventer en was tot 1982 in gebruik. Probleem is dat, rekening houdend met de scheepvaart op de Eems en het treinverkeer, een baileybrug niet aan de eisen voldoet.

Luitenant-kolonel Van Sorgen: ,,Er is nogal wat zware scheepvaart en veel treinverkeer. Als we puur kijken naar een militaire oplossing, zouden we er met geweld zijn ingegaan. Alle kapotte delen wegsnijden en een noodbrug aanleggen. Daar kun je dan incidenteel met zwaar materieel overheen rijden.'' CU-Statenlid Van der Graaf is niet teleurgesteld. ,,Geweldig dat Defensie zo snel in actie komt voor burgers. Het is duidelijk dat voor een snelle noodvoorziening samenwerking met civiele partijen nodig is.''

De ChristenUnie is met meerdere partijen in Provinciale Staten van mening dat daar niet vijf jaar op moet worden gewacht.

,,We vragen het provinciebestuur snel overleg te voeren met de Duitse autoriteiten. Groningen investeert fors in een snelle treinverbinding Groningen-Bremen. Ook de Europese Unie trekt 8 miljoen euro uit voor onderzoek. De Duitsers moeten meer prioriteit geven aan het herstel van de spoorbrug.'' pagina 26

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.