Liftdeskundige: 'Vrije val met een lift heb ik nog nooit meegemaakt'

Het ongeluk gebeurde in de linker lift. Foto: DvhN

Liften die vrij naar beneden vallen? Dat gebeurt vrijwel nooit, aldus liftdeskundige Koos van Lindenberg. Wat wel voorkomt is dat een lift ongecontroleerd sneller naar beneden gaat dan de bedoeling is. „En dat voelt ook als vallen.”

Geruststellende woorden van de deskundige: liften zitten bijzonder goed vast en knallen bijna nooit in een vrije val omlaag. „De staalkabels waar een lift aan hangt, zijn twaalf keer sterker dan nodig is”, zegt woordvoerder Koos van Lindenberg van het Liftinstituut. „Heeft een lift aan een halve kabel genoeg, dan wordt-ie aan zes kabels opgehangen.”

Dertig jaar werkt hij bij het instituut, waarvan twaalf jaar als controleur van liften, en in al die tijd heeft hij een vrije val van een lift nooit meegemaakt.

Maar de lift in het UMCG viel toch echt omlaag?

De lift in het gebouw van het UMCG viel donderdag toch echt omlaag, aldus het ziekenhuis. Van de zesde verdieping naar de kelder nog wel, naar schatting een meter of achttien. Enkele van de veertien inzittenden raakten gewond.

Hoe kan dat dan?

Wat er precies met de Groninger ziekenhuislift is gebeurd, weet hij natuurlijk niet, benadrukt de deskundige. Hij was er zelf niet bij, onderzoek zal uit moeten wijzen wat er misging.

Elke lift heeft een noodrem

Wat hij wel weet: het gebeurt nog weleens dat de noodrem van een lift in werking treedt. De zogenaamde vang, zoals die rem in de wereld der liftdeskundigen heet.

„Een lift hangt aan ijzeren staven”, zegt hij. „Net zoiets als een trein die over rails gaat, maar dan verticaal. Als de snelheid van een lift te hoog wordt, bijvoorbeeld door een probleem met de motor, dan grijpen klauwen om die staven. Daardoor wordt de lift dan afgeremd.”

Mensen die met die noodrem worden afgeremd, hebben vaak het idee dat ze naar beneden zijn gevallen, vertelt Van Lindenberg. „Feitelijk was het geen vrije val, maar zo voelt het vaak wel.”

Het gaat pas mis als mensen zichzelf proberen te bevrijden

Ongelukken gebeuren pas echt als mensen zichzelf proberen te bevrijden, waarschuwt Van Lindenberg. En dat gebeurt nog best geregeld, zegt hij. „Eén op de drie mensen die vastzit in een lift, probeert zichzelf te ontzetten door een luik of deur open te breken. En ja, als je dan in de liftschacht valt, heb je pas echt een probleem.”

Liften hebben wel honderd veiligheidsfuncties, vertelt Van Lindenberg. Een overlastbeveiliging bijvoorbeeld, waardoor de lift dienst weigert als-ie te zwaar beladen is, noodverlichting, ventilatie en temperatuurbewaking.

Bekijk hieronder op de video van het Liftinstituut hoe een liftkeuring eruit ziet.

Liften uit de vorige eeuw

Het UMCG-pand met de lift, de vroegere Vrouwenkliniek Groningen, is in 1972 gebouwd. Liften hebben sindsdien diverse verbeteringen doorgemaakt, vertelt Van Lindenbert.

„Liften zijn comfortabeler geworden, soms energiezuiniger en ook het veiligheidsniveau is gestegen”, zegt hij. Dat betekent niet dat liften uit de jaren zeventig van de vorige eeuw onveilig zijn, benadrukt hij. „Ook de liften van destijds waren al heel veilig.”

Eén op de vier mensen zat eens opgesloten in een lift

Het gebeurt best vaak dat mensen vast komen te zitten in een lift, zegt de liftexpert. „Eén op de vier Nederlanders heeft wel eens vastgezeten.”

Mocht dat gebeuren, raak dan vooral niet in paniek, adviseert hij. „Blijf rustig, sla alarm, en probeer nooit jezelf te bevrijden.”

Meer weten over haperende liften? Het Liftinstituut lanceerde vastindelift.nl , een website vol cijfers en informatie.

Cijfers over liftopsluitingen

Het Liftonderzoek deed onderzoek naar liftopsluitingen. Hier de bevindingen van het bedrijf:

  • 43 liftopsluitingen per dag in Nederland
  • 47.000 mensen raken per jaar opgesloten
  • 42.500 uur is de totale tijd dat Nederlanders per jaar in een lift vastzitten
  • 10 miljoen euro is het bedrag dat de maatschappij jaarlijks aan liftopsluitingen kwijt is
menu