Treinverbinding naar Stadskanaal dreigt te sneuvelen door geldgebrek (en dat komt door de tekorten bij de zuidelijke ringweg in Groningen)

Arriva deed met dit type trein mee aan de test. Foto: DVHN/Archief

Met een nieuwe lobby moet het belang van de spoorlijn naar Stadskanaal worden benadrukt en een doodsteek worden voorkomen, zegt wethouder van die gemeente Goedhart Borgesius (VVD). Stadskanaal wil een luid en gezamenlijk signaal afgeven aan het provinciehuis in Groningen.

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen maandag maakte Borgesius bekend dat hij betrokken gemeenten en bedrijven die baat hebben bij de totstandkoming van de Nedersaksenlijn benadert. Samen willen ze het belang van de spoorverbinding met Stadskanaal nogmaals benadrukken om zo te voorkomen dat de plannen geschrapt worden.

Door tekorten bij de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg in Groningen dreigen andere infrastructurele projecten in de provincie mogelijk te sneuvelen. Dat komt doordat ze worden betaald uit dezelfde geldpot.

Niet geheel gerust

Maar de trein moet tussen 2024 en 2025 gewoon gaan rijden, zoals ook is afgesproken, benadrukt Borgesius. Ondanks de afspraak en contact tussen verantwoordelijk gedeputeerde Fleur Gräper (D66) lijkt de wethouder niet geheel gerust dat die trein ook daadwerkelijk gaat rijden.

Zonder die spoorverbinding is ook een connectie tussen Groningen en Emmen niet mogelijk, daardoor zou de realisatie van de Nedersaksenlijn stranden.

Gezamenlijke brief op komst

Een doodsteek voor niet alleen Stadskanaal, maar ook voor omliggende gemeenten en die op de route richting het Vechtdal. Samen met de tien gemeenten en bedrijfsverenigingen uit de wijde regio die in 2018 aanzet gaven tot de realisatie, schrijft de gemeente nu aan een gezamenlijke overtuiging die het belang van de verbinding nogmaals onderstreept. „We willen die zo breed mogelijk naar de provincie sturen.” Daarbij wordt ook verder gekeken dan de al bekende partijen: „Denk aan de gemeenten Hardenberg en Coevorden.”

Aan het eind van de week wordt ambtelijk overleg gevoerd over de precieze inhoud van de boodschap. Borgesius maakt daarbij direct duidelijk dat het niet zo kan zijn „dat we elkaar de tent uitvechten. Dat is niet de oplossing.”

Daarmee doelt hij op de verdubbeling van de N33 en de aanleg van de Wünderline. Volgens hem is het hele Noorden gebaat bij een goede infrastructuur. „Ik zie het één niet los van het ander.” Hij wijst naar mogelijke toekomstige samenwerkingen en kansen. „Delfzijl en hebben profileren zich allebei als waterstofgemeente. Het is cruciaal dat daarvoor goede verbindingen zijn.”

menu