Lokaal fototalent in de schijnwerpers bij World Press Photo 18

Naast de reguliere World Press Photo-tentoonstelling in de Synagoge is dit jaar voor het eerst sinds lange tijd een tweede foto-expositie te zien: Green is the new Black, gemaakt door lokaal talent.

Uit de schaduw van World Press in het licht van de local press, zou je kunnen zeggen. Andrea Hooymans is directeur en curator van NonFiction Photo, zoals de stichting World Press Photo Groningen sinds kort heet. Ze is de bedenker en initiatiefnemer van de lokale tentoonstelling die parallel aan de wereldtentoonstelling laat zien hoe lokale fotografen mondiale kwesties in beeld brengen - en onze omgang daarmee.

Nieuwe categorie: milieu

Denk migratie, denk klimaat en milieu, denk aardbevingen. Allemaal thema’s die Groningers en ook Groningse fotografen meer dan bezighouden. Zij tonen niet alleen de problematiek, maar ook mogelijke oplossingen. Precies daarop ligt de focus van de lokale expositie, die Green is the new Black is genoemd.

„We hebben ons laten inspireren door het thema milieu, dat is dit jaar een nieuwe categorie in de World Press Photo-tentoonstelling”, zegt Hooymans. „Er gebeurt heel veel op dat vlak in Groningen.”

Enkele voorbeelden: fotograaf Marion Verwey, die een fotoserie maakte over tiny houses en Joost Nuijten met zijn serie Code Rood, die een vervolg is op foto’s van Kees van de Veen van twee jaar geleden over de aardbevingsprotesten. Nuijten greep de protesten aan om de vraag te stellen en vast te leggen hoe we in de toekomst met fossiele brandstoffen kunnen omgaan. Dennis Lapré en Majella Elgersma produceerden samen een reportage over bioboerderij Landleven in Onstwedde.

Fucking Recycle

Naast het werk van dit lokale viertal is Fucking Recycle van de Britse designer Becky Redman te zien, een collectie van vijftig posters op gerecycled papier. In wat ze zelf een ‘typografische ontdekkingsreis’ noemt, onderwijst Redman haar toeschouwers in tekst en grafisch beeld over (de gevolgen van niet) hergebruiken. Is nog niet genoemd: de documentaire Passengers over Syrische vluchtelingen van journaliste Tafa Abdulghafour. Ze moest haar thuisland ontvluchten, kwam in Groningen terecht en meldde zich met haar documentaire bij Hooymans. „Wat ze gemaakt heeft is zo goed, dat ik geen nee kon zeggen.”

Durven kritisch zijn

Wat Hooymans zoekt in de deelnemers van de expositie is niet alleen schoonheid, maar ook durf en het vermogen om kritisch te reflecteren op hun onderwerpen. Zoals Abdulghafour, die het waagde een controversieel portret te maken over het verzet tegen het regime.

Of Lapré en Elgersma, die de milieuvriendelijke aspecten van de bioboerderij vastlegden, zoals het boeren zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen, maar eveneens laten zien dat een groot deel van deze melk ook naar multinational Friesland Campina gaat.

Vol randprogramma

Met Green is the new Black heeft Groningen voor het eerst sinds vijftien jaar weer een lokale ‘schaduwexpositie’ naast de wereldberoemde World Press Photo-tentoonstelling. En de ambitie van stichting NonFiction Photo reikt verder dan lokaal talent - jong én oud - een kans geven om te exposeren voor een groot publiek.

Hooymans en haar collega’s zetten een uitgebreid randprogramma op poten, vol met rondleidingen van diverse RUG-onderzoekers, een international student night en lezingen van onder meer World Press Photo-winnaar Kadir van Lohuizen. Hij won dit jaar de eerste prijs in de categorie ‘milieu’ met zijn project Wasteland, dat de gevolgen van de wereldwijde afvalstromen toont.

Nieuwe koers

Dat grondige en gretige past bij de nieuwe koers van de stichting. „We ontlenen ons bestaansrecht aan veel meer dan het feit dat wij elk jaar de World Press-tentoonstelling in Groningen organiseren”, zegt Hooymans. „Daarom hebben we ook onze naam veranderd. Mensen denken vaak dat wij World Press zijn, in plaats van de organisatie die vooral ook veel zelf exposities wil bedenken en mensen wil opleiden.”

World Press Photo 18 en Green is the new Black zijn tot en met 2 december te zien in de Synagoge in Groningen, Folkingestraat 60. World Press Photo toont de beste en meest indringende actuele persfoto’s uit 2017 waaronder portretten, documentairefotografie en nieuwsbeelden in uiteenlopende categorieën als natuur, sport en dagelijks leven. Nieuw dit jaar is de categorie ‘milieu’, die voor de stichting NonFiction Photo aanleiding was om een lokale expositie te organiseren. De winnende foto’s uit de wereldtentoonstelling zijn geselecteerd uit 73044 foto’s van 4548 fotografen uit 125 landen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.