Luchthaven aast op zakenmensen: 'Check tenminste of het via Eelde kan'

Het bedrijfsleven in het Noorden staat nog niet te dringen via luchthaven Eelde te vliegen, maar een kentering is gaande.

Het aantal zakelijke passagiers is volgens commercieel manager Bowy Odink van de luchthaven nog onvoldoende. ,,Dat aantal kan nog groeien. Aan de andere kant blijkt uit onderzoek dat het aantal zakelijke passagiers op een lijndienst gemiddeld 35 procent is. Wereldwijd is dat ongeveer 24 procent. We zijn als luchthaven tevreden als elke noordelijke zakelijke reiziger op zijn minst voor elke reis checkt of het ook vanaf Eelde kan.’’

Een inventarisatie langs een aantal grote instellingen en bedrijven leert dat ‘Eelde’ steeds vaker als optie wordt genoemd. De Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij vliegt jaarlijks vijftien keer. ,,Waarvan vijf keer via Eelde’’, aldus een woordvoerder. ,,En het is ons beleid dat we altijd zeggen: als het even kan via Eelde.’’

'Aanwezigheid belangrijk'

GasUnie laat weten dat werknemers het afgelopen jaar 150 vluchten via Eelde boekten. ,,De aanwezigheid van een vliegveld is belangrijk voor het vestigingsklimaat van bedrijven’’, legt een woordvoerder uit.

De Rijksuniversiteit Groningen vliegt ook via Eelde. Onbekend is hoe vaak. ,,Werknemers regelen het over het algemeen zelf’’, zegt een woordvoerster. ,,Bij congressen en symposia vermelden we altijd de mogelijkheid om via Eelde te reizen.’’

'Geef het toch tien jaar de tijd'

Ondernemers richtten twee jaar geleden Businesslub GRQ op om de luchthaven beter op de kaart te zetten. Mede-oprichter Haskia Kramer van Internoord Reizen beaamt dat ‘het nog beter kan’. ,,Aan de andere kant: geef het toch alsjeblieft tien jaar de tijd. Een cafetaria verander je ook niet van de ene op de andere dag in een vijfsterrenrestaurant. Eelde was heel lang eigenlijk een vakantieluchthaven. Verandering kost nu eenmaal tijd.’’

'Kip-en-eiverhaal'

Bestuurslid Paul Harms van GRQ bevestigt dit. ,,Het is een beetje het kip-en-eiverhaal. Ja, er zijn te weinig zakelijke passagiers, maar er zijn ook te weinig vluchten.’’

Groningen Airport Eelde praat met twee vliegmaatschappijen die de vluchten van Nordica moeten vervangen. De aandeelhouders, de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo, trekken geen extra geld uit om het tekort van 775.000 euro weg te poetsen. Kramer: ,,De vraag die de politiek nog steeds niet duidelijk heeft beantwoord is: hoort een luchthaven bij de noordelijke infrastructuur?’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.