Tim Sekac: ,,Maak treinverbinding Groningen-Lauwersoog.

'Maak treinverbinding van Groningen naar Lauwersoog'

Tim Sekac: ,,Maak treinverbinding Groningen-Lauwersoog. Foto: DVHN

Er moet een trein naar Lauwersoog komen zodat mensen gemakkelijker naar Schiermonnikoog kunnen reizen. Tim Sekac is een petitie begonnen dat voor mekaar te krijgen.

Texel, Vlieland en Terschelling zijn makkelijk per trein te bereiken zegt treinfanaat Tim Sekac (22) uit Amsterdam. Ameland en Schiermonnikoog echter niet.

,,Vroeger liep er een spoorlijn van Winsum naar Zoutkamp. Herbouw die tot aan Ulrum en trek hem door langs de Provincialeweg N361 naar de haven van Lauwersoog’’, zegt Sekac. ,,Vergelijk het met de lijn naar Roodeschool die nu naar de Eemshaven loopt en waarmee je naar Borkum kunt.’’

Spoorlijn Winsum-Zoutkamp

Tussen 1922 en 1942 was er een achttien kilometerlange spoorlijn van Winsum naar Zoutkamp . Sekac wil deze in ere herstellen, inclusief de oude stations Eenrum en Leens. Een traject van ongeveer 25 kilometer. Wel moet het bestaande spoor tussen Sauwerd in Winsum dan verdubbelen. Om zijn spoorlijn voor mekaar te krijgen is Sekac een petitie begonnen.

Ik wil machinist worden

Tim Sekac komt uit Amsterdam en is medewerker bij een bouwmarkt. ,,Dit werk doe dit tijdelijk. Ik ben bezig mijn rijbewijs te halen, een voorwaarde om treinmachinist te worden. Want dat is wat ik wil.’’

Al van kleins af aan is hij gefascineerd door treinen en hij kent het Nederlandse spoorboekje zo’n beetje uit zijn hoofd. In de treinwereld is hij een bekende. Hij pleit voor een duurzamer Nederland en dat kan door meer spoorlijnen aan te leggen, zegt hij. ,,Vroeger kende Nederland een veel dichter spoorwegnetwerk. Het zou mooi zijn als dat weer terug komt.’’

Nedersaksenlijn verkend

Zo is hij groot voorstander van de Zuiderzeelijn (Amsterdam-Groningen), het doortrekken van de trein van Emmen naar Stadskanaal, een van trein Emmen naar Groningen langs de N34 en een nieuwe spoorlijn van Emmen naar Leeuwarden. Ook voor tal van andere verbindingen in de rest van het land doet hij suggesties en heeft hij petities lopen. ,,Afgelopen weekend ging ik met de trein naar Emmen. Vanaf daar ben ik naar Veendam gefietst om het traject van de Nedersaksenlijn te verkennen.’’

Draagvlak zoeken via petities

Om te polsen of er draagvlak voor zijn plannen is, begint hij petities. Als hij voor een plan voldoende handtekeningen krijgt, zoekt hij contact met lokale overheden, ProRail en NS. Met zijn plan voor een trein naar Lauwersoog loopt het trouwens nog niet storm. Zo’n 140 mensen zetten tot nu toe hun handtekening.

menu