Ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Eric Wiebes (Economische Zaken) presenteren een investeringsfonds waarmee het kabinet onder meer geld in vergroening, infrastructuur en onderzoek wil steken.

Maakt het Noorden kans op geld uit groeifonds? Er is 20 miljard euro beschikbaar

Ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Eric Wiebes (Economische Zaken) presenteren een investeringsfonds waarmee het kabinet onder meer geld in vergroening, infrastructuur en onderzoek wil steken. Foto: ANP

Het Noorden zit op het vinkentouw om een graantje mee te pikken uit het Nationaal Groeifonds dat maandag werd gepresenteerd. Wat zijn de kansen op geld uit het ‘Wopke-Wiebesfonds’ voor de Lelylijn en de groene waterstofeconomie?

Een Nationaal Groeifonds met 20 miljard euro door de staat geleend geld moet de komende vijf jaar investeringen mogelijk maken die de welvaart van Nederland over 25 tot 30 jaar veilig stelt. Een commissie met onder andere oud-minister Jeroen Dijsselbloem, oud-DSM-topman Feike Sijbesma en wetenschapper Robbert Dijkgraaf beoordeelt welke plannen en projecten een bijdrage waard zijn.

Nationaal Groeifonds

Dat maakten de ministers Wopke Hoekstra (CDA, Financiën) en Eric Wiebes (VVD, Economische Zaken) maandag bekend. Het voornemen voor het fonds werd bijna een jaar geleden al bekendgemaakt op Prinsjesdag. Het werd sinds die tijd, naar de bedenkers, wel het ‘Wopke-Wiebesfonds’ genoemd.

Onder de naam Nationaal Groeifonds ziet het fonds er anders uit dan eerder de bedoeling was. Het is niet gevuld met 50 tot 100 miljard euro voor een periode van zo’n 25 jaar, maar met 20 miljard voor de komende vijf jaar. Een bescheidener aanpak, mede vanwege alle uitgaven in verband met de coronacrisis. De investeringen zijn bedoeld voor kennisontwikkeling, infrastructuur en onderzoek, ontwikkeling en innovatie.

Het Noorden heeft reden tot hoop dat het serieus profiteert van het fonds. Het heeft minstens twee projecten op de plank staan die niet alleen het regionale, maar ook het nationale belang dienen: de Lelylijn, de spoorlijn van Lelystad naar Groningen, en de groene waterstofeconomie.

Stimulans voor wonen in Noord-Nederland

Er is steeds meer steun voor de gedachte dat wonen in Noord-Nederland een stimulans nodig heeft omdat het Westen van het land overvol raakt. De Lelylijn verkort de reistijd tussen het Noorden en de Randstad en vergemakkelijkt het woon-werkverkeer. Bovendien vormt het nieuwe spoor een belangrijk onderdeel van een nieuwe snelle verbinding tussen de Randstad en Noord-Duitsland.

De verwachting is overigens niet dat met een bijdrage uit het groeifonds de financiering van de Lelylijn rond is. Die kost ruim 5 miljard euro. De nieuwe spoorlijn zou met een volledige financiering wel een heel groot beslag leggen op de beschikbare Wopke-Wiebesgelden.

Hydrogen Valley

Wat betreft de ontwikkeling van de groene waterstofeconomie is de rol Groningen niet alleen op nationaal, maar ook op Europees niveau erkend. Brussel heeft de regio Hydrogen Valley gedoopt en miljoenen euro’s in de plannen gestoken.

De Eemshaven is de ideale aanlanding voor groene windstroom van zee die nodig is om de groene waterstof te maken. Het aardgasnetwerk dat Nederland nu nog van aardgas voorziet, kan eenvoudig worden aangepast voor het transport voor de duurzame brandstof. Met onder meer de Gasunie en het kennisinstituut New Energy Coalition in de stad Groningen is ook de kennis aanwezig om de groene waterstofeconomie te ontwikkelen.

Voor de plannen heeft het Noorden een investeringsagenda van 2,8 miljard euro. Geld is niet alleen nodig voor de infrastructuur, maar ook voor onderzoek, onder meer om de productie van groene waterstof efficiënter en goedkoper te maken.

Voor wie vreest dat het Noorden er desondanks bekaaid afkomt, heeft het kabinet sussende woorden richting alle regio’s die zich weinig kansrijk voor een bijdrage uit het groeifonds achten. ‘De commissie kan een redelijke spreiding van investeringen in de verschillende regio’s door de tijd meewegen in de advisering. Doel van het fonds is immers om het verdienvermogen van heel Nederland op te tillen’, aldus Wiebes en Hoekstra in een brief aan de Tweede Kamer.

menu