Made in Stad toont 100 jaar reclame

Handgeschilderde affiches van Hooghoudt, de grote koffieblikken van TikTak en Rojo ranja. Menig Groninger kent ze vanuit zijn of haar jeugd of vanuit de tijd van ouders en grootouders. Binnenkort passeren deze en nog meer reclame-uitingen de revue in een nieuwe expositie in het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen.

Die tentoonstelling, Made in Stad 5 Groninger bedrijven - 100 jaar reclame, begint 28 augustus en duurt tot en met 20 november. Behalve van Hooghoudt, Tiktak en Ranja zijn ook reclame-uitingen van Koninklijke Theodorus Niemeyer en fietsenfabriek Fongers te bewonderen.

De bedrijven waren voor grote betekenis voor de stad maar verkochten hun producten in heel Nederland en daar buiten. Kunststijlen als Jugendstil, Art Deco en de jaren ‘50-stijl zijn volgens het Scheepvaartmuseum herkenbaar in reclameborden van Niemeyer en de handgeschilderde affiches van Hooghoudt. ,,Fongers liet nationaal bekende kunstenaars hun reclamemateriaal ontwerpen.’’

De keuze voor een nostalgische expositie rond Groninger bedrijven heeft volgens een woordvoerder van het museum te maken met een nieuwe koers. ,,Dat betekent dat het museum steeds meer aandacht schenkt aan geschiedenis van handel, nijverheid en industrie en de verhalen van de gewone Stadjer.’’

Made in Stad is samengesteld in samenwerking met de Groninger Archieven, GAVA, het Groninger Museum, museum Het Behouden Blik en de bedrijven zelf.

Op de foto: Rademarkt westzijde, met reclamezuil en zicht op de Martinitoren in 1950. (Noordelijk Scheepvaartmuseum)

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.