Medewerkers en klanten van platenzaak Plato in Groningen bezorgen muziek op de fiets aan huis: 'We hebben nog geen 15 procent van de normale omzet'

De nood is door de lockdown hoog onder ondernemers in de detailhandel. Reikhalzend kijken ze uit naar het moment dat ze weer klanten bij of in de zaak kunnen ontvangen.

Medewerkers en klanten van platenzaak Plato uit Groningen bezorgen bestellingen op de fiets aan huis. ,,Ik weet niet hoe lang we dit volhouden.”

,, Dag Frank. Ik sta voor jouw deur: Plato bezorgdienst.” Michel Weber van platenzaak Plato uit de Groninger binnenstad staat met zijn fiets voor de deur van een klant aan de Paterswoldseweg in Groningen. De deurbel doet het niet. Weber waarschuwt zijn klant telefonisch. Frank davert de trap af en neemt de online bestelde plaat dankbaar in ontvangst: ,,Goeie service.”

‘Nog geen 15 procent van de normale omzet’

Weber en zijn collega’s zitten allen op de fiets om in de stad online geplaatste bestellingen te bezorgen. Zo generen ze nog enige omzet voor de winkel. ,,We hebben nu nog geen 15 procent van wat we normaal omzetten.” De flexibele krachten mogen niet meer worden ingezet.

,, Het gaat heel slecht. We krijgen als concern wel steun maar dat gaat alleen over salarissen. En daarvan wordt niet alles vergoed. De huur en de andere vaste lasten gaat gewoon door en daar krijgen we geen compensatie voor. Ik weet niet hoe lang we dat kunnen volhouden.”

Trouwe klanten helpen met bezorging

Vaste klanten van de winkel zijn intussen zo begaan met het lot van de winkel, dat ze vrijwillig meehelpen. ,,Daar zijn we heel erg blij mee. Rudy doet Beijum, Lewenborg, De Hoogte en de Indische buurt. Robert rijdt met de auto naar Selwerd, Vinkhuizen en Gravenburg. Een derde vrijwilliger heeft zich gemeld”, somt Weber op. ,,Daar zij we heel blij mee.”

Aanvankelijk stond Weber zelf ook op de pedalen naar de verder van het centrum gelegen wijken. ,,Dan ben je meer dan een uur onderweg. Dat kan niet uit.” Voor de ‘grotere afstanden’ worden inmiddels fietskoeriers ingeschakeld.

loading

Het weerzien met de klanten in een andere omgeving dan de winkel is hartstikke leuk, ervaart de platenverkoper. ,,Soms zie je een naam staan en dan zwaait de deur open en dan dank je: o, dat is hij!” Trouwe klanten nodigen Weber zelfs binnen voor een goed glas. ,,Maar daar begin ik maar niet aan.”

‘Je mist de funshopper en de impulsaankoper’

De bezorging levert de winkel nog enige omzet op. Maar: ,,Pakjes bezorgen is leuk, maar je hebt er zo veel meer werk van. Je verwerkt de bestelling, controleert de gegevens. Je regelt de betaling van tevoren, je moet afspreken wanneer de klant thuis is.’‘

Hoe anders gaat dat onder normale omstandigheden in de zaak. ,,De funshopper, de impulsaankoper... die heb je nu niet. Mensen bestellen met voorbedachten rade. Dat is heel fijn maar je hebt er drie tot vier keer meer werk van.’‘

Des te langer de lockdown duurt, des te nijpender wordt de situatie. ,,Ik had vanmorgen mijn baas nog aan de telefoon. Nou, daar word je niet vrolijk van.’‘ Dat klanten vanaf tien februari bestellingen aan de deur kunnen ophalen, geeft mogelijk enige lucht. ,,Maar daar moeten we nog heel wat voor regelen.’‘

Weber is inmiddels naar de Laan gefietst. Daar overhandigt hij een bestelling aan iemand die contact afrekent. ,,Wordt er nog veel besteld?’‘, wil deze weten. ,,Jawel, wel wat”, reageert Weber. ,,Ik hoop dat ik snel weer naar de winkel kan”, zegt de klant. Weber: ,,Dat hopen en we allemaal.”

De laatste bestelling is aan de W.A, Scholtenstraat. Weber fietst er zo naar toe. Hij belt aan en belt nog ‘ns aan. Niemand thuis. Dat treft niet. De plaat gaat met Weber dan maar terug naar de zaak.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Video
Coronavirus