Meer geluidsoverlast langs spoor Hoogezand-Sappemeer

Stationair draaiende en optrekkende treinen zorgen vooral in de spits voor geluidsoverlast bij inwoners aan het spoor in Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek.

Het laagfrequente geluid van de dieselmotoren geeft geregeld overlast. ‘Veel omwonenden van de stations hebben last van het geluid van optrekkende treinen, in het bijzonder als er sprake is van lange treinen.’ Dat schrijven de colleges van Burgemeester en Wethouders van Hoogezand-Sappemeer, Slochteren en Menterwolde in reactie op het programma van eisen van de provincie met betrekking tot de aanbesteding van regionale treindiensten van 2020 tot 2035.

Elektrificeren

In de Oosterparkwijk, op de grens van Hoogezand en Sappemeer, is de overlast voor bewoners verergerd door het slopen van de voormalige Bandenhal. Die fungeerde in het verleden als geluidsscherm.

De overlast kan worden beperkt door het geheel of gedeeltelijk elektrificeren van het spoor en het verlagen van de snelheid, aldus de colleges. Dat heeft ook voordelen met betrekking tot duurzaamheid.

Onvrede in en buiten de trein

Langs het spoor mag er dan ergernis zijn, ook in de trein is er geen sprake van louter lachende gezichten. De colleges schrijven dat onvrede over de dienstverlening bij reizigers – niet voor iedereen is er altijd een zitplaats – de afgelopen jaren is toegenomen. De colleges vragen de provincie er goed op toe te zien dat er na 2020 voldoende capaciteit is. Dat kan onder meer door de sneltrein Winschoten-Groningen op één van de vier stations in Hoogezand-Sappemeer te laten stoppen.

Verwezen wordt naar het onverwacht grote succes van de treinverbinding naar Veendam en het beoogde doortrekken van deze service naar Stadskanaal. Als dat laatste realiteit wordt, gaan de gemeenten ervan uit dat station Duurkenakker (Egypteneinde, Veendam) ook weer in beeld komt. Hoogezand-Sappemeer maakt zich in de inspraakreactie sterk voor het openhouden van station Sappemeer-Oost.

Voordelen

Tegenstanders van sluiting boden gedeputeerde Fleur Gräper 769 handtekeningen aan. Door Sappemeer-Oost te sluiten zouden er op de spoortrajecten Groningen-Bad Nieuweschans en Groningen-Veendam langere treinen, met 100 tot 150 extra zitplaatsen, kunnen rijden. Het perron van Sappemeer-Oost is nu te kort om lange treinen veilig te laten stoppen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.