Meer ruimte voor wonen op het water in Groningen

De gemeente Groningen zoekt meer ruimte voor woonboten. De vloeivelden van de voormalige suikerfabriek en Meerstad zijn in beeld als mogelijke locaties.

De stad onderzoekt of de vloeivelden naast de Johan van Zwedenlaan geschikt zijn als woonbootlocatie. Dat bleek gisteren op een informele bijeenkomst waar gemeenteraadsleden werden bijgepraat over de aanstaande gemeentelijke watervisie.

Eerder werd gedacht aan ligplaatsen in een nog uit te graven parallelkanaal van het Hoendiep naast de vloeivelden. Groningen moet echter juist van de lange rijen dicht naast elkaar liggende woonschepen af, vindt Jasper de Haan. Hij is expert op het gebied van beeldkwaliteit en welstand op het water, en betrokken bij toekomstige wetgeving voor wonen op het water.

Hij liet alternatieve ligplaatsen zien, zoals woonschepen die dwars op het water liggen. En zelfs een succesvol kantoorwijkje van ‘woonboten’ op het droge, in Amsterdam.

Behalve richting Hoogkerk en Meerstad, kijkt Groningen naar mogelijke uitbreiding van de bestaande of een tweede Woonschepenhaven. Ook op kanaaldelen waar nog geen schepen liggen, wordt gezocht naar nieuwe ligplaatsen. Zoals de Scandinaviëhavens, Noord-Willemskanaal, Oude Winschoterdiep, Aduarderdiep, Hoornsediep en Eemskanaal.

De nieuwe ruimte is in eerste instantie bedoeld om te voorkomen dat het aantal woonboten (434) vermindert als de stad een deel van de ligplaatsen afstoot. Met name in de Diepenring, maar ook in het Oosterhamrikkanaal, Reitdiep en Boterdiep liggen zoveel boten dicht tegen elkaar dat ze zelf te weinig ‘lucht’ hebben en de stad het water niet meer ziet. Ze liggen bovendien vaak met de achterkant naar de straat en een aantal is slecht onderhouden.

De Haan hield gisteren een pleidooi het aantal ligplaatsen in de noordelijke en oostelijke Diepenring (75) met 15 tot 25 te verminderen om de aanblik veel mooier te maken. Volgens hem zijn drie of vier boten ‘onbewoonbaar’. De gemeente is eigenaar is van negen boten.

Het Woonschepencomité vraagt zich af of de plannen haalbaar zijn, maar is niet bij voorbaat tegen ‘als er in totaal meer ruimte komt’.

Stadsarchitect Jeroen de Willigen ziet vooral grote mogelijkheden voor een aantrekkelijker Diepenring. ,,Als je de Diepenring opknapt, breid je het centrum uit met Binnenstad-Oost en de Hortusbuurt. Het water wordt dan een verbindend element voor de stad, in plaats van de verkeersbarrière die het nu is.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.