Met 20 meter per uur wordt het 5 miljoen kilo wegende spoordek van de Zuidelijke Ringweg in Groningen op zijn plek gereden

Het tempo zit er bij de bouwer van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen, Combinatie Herepoort, deze week goed in. Dat is woensdagochtend hier live te zien.

Waarschijnlijk om 9 uur begint transportbedrijf Sarens met het inrijden van het spoordek.

Vrij baan

Dat kan omdat de voorbereidingen deze week, waar dag en nacht aan is gewerkt, vlot zijn verlopen. Vanwege de speciale klus heeft Herepoort deze week tien dagen vrij baan op het spoor. Er rijden sinds zaterdagochtend al geen treinen naar het Hoofdstation. De wegen aan weerszijden van het spoor zijn al langer gestremd en verlegd.

Voor de ringwegbouwer is het de spannendste klus van het jaar. Een paar jaar geleden ging het inschuiven (een andere techniek) van een andere tunnel (Helperzoomtunnel) op het laatste moment niet door, maar deze week zijn de voortekenen gunstig.

Er nu gekozen voor het inrijden van het betonnen gevaarte. Dat weegt ruim 5 miljoen kg en heeft een oppervlakte van 1400 m2. Het is naast het spoor gebouwd en wordt op een voor deze gelegenheid samengesteld constructie van spmt’s (meer dan 600 wielen) opgetild en naar z’n plek gereden over een speciaal gebouwde tijdelijke weg.

3 uur onderweg

Het tochtje van circa 65 meter duurt pakweg 3 uur. Als het spoordek op z’n plek ligt, moet Herepoort het vast zetten en het spoor terugbouwen. Later graaft Herepoort de grond onder het spoordek af voor de bouw van de autotunnel.

Het eerste deel van de verdiepte ligging, met het eerste stukje van de eerste deksel, is al klaar aan de westkant van het spoor. Op die eerste ‘tunnelmoot’ bij de Kempkensberg ligt sinds kort de tijdelijk verlegde Helperzoom.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Video