Met deze nieuwe regels moet rijden op de snorfiets veiliger worden

Het wordt onderzocht of er andere regels voor snorfietsen moeten komen. Foto: Niels Westra

Nieuwe regels voor snorfietsers zijn in aantocht. Er lopen onderzoeken naar een helmplicht, een fietspadverbod en een verkoopverbod van benzinescooters.

Dit blijkt uit een brief van verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. De meeste Nederlanders kennen de snorfiets vooral in de vorm van de ‘langzame’ scooter (snorscooter), waarop je zonder helm maximaal 25 kilometer per uur mag rijden over het fietspad.

‘Op 1 januari 2019 waren er een kleine 750.000 snorfietsen geregistreerd, bijna twee keer zoveel als op 1 januari 2009 toen er een kleine 390.000 snorfietsen geregistreerd waren’, staat in de Monitor Verkeersveiligheid 2019, die onderzoeksbureau SWOV vorig jaar maakte voor de rijksoverheid.

Omdat het aantal doden en zwaargewonden in het Nederlandse verkeer stijgt, laat de verkeersminister alle soorten verkeer doorlichten op zoek naar ingrepen die de veiligheid vergroten. Van alle ernstig gewonden bij ongelukken is 13 procent bestuurder van een brom- of snorfiets. Daar valt dus veel te winnen.

Een overzicht van de voorgestelde regels staat onder het kader.

Verplicht een helm op

Vooral de verplichting om een helm te dragen kan veel leed voorkomen, denken politieke partijen. Van Nieuwenhuizen liet dit afgelopen jaar onderzoeken en schrijft: ,,Er wordt een substantiële daling van het aantal verkeersongevallen verwacht.’’

Er zit echter een addertje onder het gras: veel scooterbestuurders zullen bij invoering van de helmplicht namelijk overstappen naar een ander vervoermiddel, vooral een elektrische fiets. Dat maakt het verkeer niet per se veiliger.

‘Aangezien fietsers een groot aandeel hebben in het aantal verkeersdoden en -gewonden, wil ik de gevolgen van deze overstap nader laten onderzoeken’, schrijft de minister aan de Tweede Kamer. Of de helmplicht er komt, blijft dus nog even onduidelijk.

Scooter op de rijbaan

Ze kijkt ook naar Amsterdam, waar in april een bijzondere maatregel werd genomen. De hoofdstad verbood scooters de toegang tot veel fietspaden. De bestuurders moesten dus - net als bromfietsers - naar de autorijbaan, met een helm op.

Amsterdam publiceerde in december een evaluatie. Hieruit blijkt dat ‘de verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan een positief effect heeft op de verkeersveiligheid, de doorstroming en de drukte op de fietspaden. De naleving van de maatregel is hoog en vooral fietsers zijn zeer positief over de teruggekeerde ruimte op de fietspaden. Verder is een afname van het aantal snorfietsen zichtbaar.’

Dit betekent niet dat heel Nederland meteen een fietspadverbod voor snorscooters krijgt, maar het onderzoek zet politici waarschijnlijk wel aan het denken bij de debatten in de Tweede Kamer, die dit jaar volgen.

Van benzine naar elektrisch

Van Nieuwenhuizen vermeldt in haar brief ook nog een derde maatregel. In het Klimaatakkoord staat namelijk dat vanaf 1 januari 2025 alleen nog maar elektrische snorfietsen verkocht mogen worden. In 2030 zou deze regel ook moeten ingaan voor bromfietsers. Dit leidt tot een uitsterfbeleid voor benzinemotoren.

menu