Met een sonarsysteem de Diepenring door

De kades van de Groninger Diepenring worden in twee dagen tijd grondig gecontroleerd op scheuren en gaten. En dat met een nieuw systeem.

Langzaam glijdt het bootje over het water bij het Kleine der Aa: de inspectie naar gaten en scheuren in de stenen van de Diepenring begint. Zowel onder als boven het wateroppervlakte wordt nauwkeurig gecontroleerd.

Inspectie

Samen met twee collega’s startte projectleider Peter Nieuwenhuizen (43) dit jaar Kade-inspectie op, dat is gevestigd in Leek. Het bedrijf specialiseert zich in het opsporen van beschadiging in kades. Dit doet het met vernuftige apparatuur, afkomstig uit Amerika. Volgens Nieuwenhuizen is er geen ander bedrijf in ons land dat de inspecties op deze manier aanpakt.

Proef

Eerder dit jaar was er een proef in het Schuitendiep. Dit leverde een positieve reactie van de gemeente op, waarna het trio opdracht kreeg de gehele Diepenring onder de loep te nemen. Ook Appingedam en Loppersum zijn enthousiast; zij zijn volgende week aan de beurt.

Nieuwenhuizen, getooid met dikke muts tegen de schurende herfstwind, zegt dat de controle in de stad twee dagen in beslag neemt. „Dat is een behoorlijk verschil met hoe het gaat zonder deze apparatuur”, zegt hij met enige trots vanuit het bootje. „Dan gaan duikers de kades bij langs met een onderwatercamera. Behalve dat je hiermee door het troebele water vage beelden krijgt, zou het ook nog eens twee weken duren voordat je de hele Diepenring gecontroleerd hebt.”

Andere aanpak

Hij pakt het anders aan. „Voor boven het water hebben we een speciale 360 gradencamera. Die gebruiken ze ook bij Google Maps”, zegt Nieuwenhuizen. Volgens hem is de kade boven water normaliter in betere staat dan eronder. „Dat komt omdat dat deel veel beter te zien is. Bovendie gaat het restaureren daar veel makkelijker.”

Hij voegt er wel aan toe dat sommige delen lastig zijn te filmen. „De woonboten vormen een probleem. In dat geval kunnen we niet anders dan alleen onder water filmen.”

Dit gebeurt door middel van sonarbeelden. „Kijk, aan deze kant van de boot gaat een camera het water in”, begint hij zijn uitleg. „Wat er wordt gefilmd is hier meteen te zien”, zegt hij wijzend naar het scherm in de boot.

Het oog van de camera gaat gestaag langs de kademuur, wat een blauwe projectie op het beeldscherm geeft. „Je kan zo precies de scheuren en gaten zien.”

Nauwkeurig bekeken

Nieuwenhuizen houdt tijdens de tocht het scherm nauwlettend in de gaten, al worden de beelden na afloop uitvoerig door hem en zijn compagnons bekeken. Hiervan wordt een samenvatting gemaakt met de meest relevante beelden. De plekken met schade worden gemarkeerd met een kleurtje.

Aan de hand van gps-data kan achterhaald worden waar deze schade zich bevindt. „Als deze uiteindelijk hersteld is, hoeven we er de komende twintig jaar niet meer te controleren. Dus hier komen we voorlopig niet meer.”

Vissen

Behalve scheuren en gaten komt Nieuwenhuizen ook andere dingen tegen. „Soms zie je vissen voor de camera langs zwemmen. Erg leuk om te zien. En vooral bij de bruggen kom je de wereld aan fietsen tegen. Allemaal het water ingegooid.”

Voordat Nieuwenhuizen het bootje instapte, werd hij aangesproken door een student. „Of ik straks even tijd heb om zijn fiets op te sporen, haha.”

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.