Meyer Werft door coronacrisis in zwaar weer. Nagenoeg de gehele cruisevloot van vierhonderd schepen ligt aan de ketting

De Meyer Werft in Papenburg. Archief: DvhN

De Meyer Werft in Papenburg is door de coronacrisis in zwaar weer beland. Er dreigt arbeidstijdverkorting en gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten.

Onrust onder personeel na sombere boodschap

Directeur Bernard Meyer heeft dat sombere beeld donderdag in een videoboodschap aangekondigd. De boodschap heft tot onrust geleid onder de 4300 vaste medewerkers. Meyer, sinds 1973 aan het roer van het bedrijf, spreekt van de ergste crisis die hij als directeur van het familiebedrijf heeft meegemaakt.

Het is de bedoeling dat vandaag de eerste maatregelen worden afgekondigd. Het personeel is al enige tijd overgestapt op een 30-, in plaats van 35-urige werkweek. Vast staat ook dat het bedrijf alle investeringen on hold heeft gezet. En in de weekenden wordt er voorlopig niet meer gewerkt op de werf.

Ondernemingsraad gaat pal voor 4300 vaste medewerkers staan

Het familiebedrijf dacht dit jaar een feestje te kunnen vieren, vanwege het 225-jarig jubileum. Er verscheen eerder dit jaar al een jubileumboek. Maar van een feeststemming is geen sprake meer. Vele medewerkers wachten nu in spanning af welke maatregelen Meyer afkondigt. Voor Nico Bloem, voorzitter van de ondernemingsraad (OR), staat een ding vast. De 4300 vaste medewerkers van Meyer mogen hun baan niet verliezen. ,,Zij hebben het bedrijf mede groot gemaakt.” Bloem vindt dat de directie de stofkam door de vele firma’s moet halen. ,,Er lopen dagelijks enkele duizenden uitzendkrachten en medewerkers van ingehuurde bedrijven rond op de werf. Meyer moet dat aantal stevig reduceren”, meent Bloem.

Nagenoeg de gehele cruisevloot van vierhonderd schepen ligt aan de ketting

Meyer wordt keihard geraakt door de coronacrisis, omdat van de wereldwijd ongeveer vierhonderd cruiseschepen er nog enkele in bedrijf zijn. De rest ligt aan de ketting. ,,Dat heb ik in de geschiedenis van de cruisesector nog nooit meegemaakt”, zegt Meyer. En dat betekent voor de grote cruiserederijen geen inkomsten, terwijl de kosten doorlopen. Carnival Coöperation, waar rederijen als AIDA, Costa Cruises en Holland America Line onder vallen heeft recent enkele miljarden euro’s aan krediet gekregen.

‘Cruisesector pas in 2030 weer hersteld’

Meyer is al in onderhandeling met opdrachtgevers om reeds bestelde schepen later te mogen afleveren. Als hij dat voor elkaar krijgt moet hij nog met banken en toeleveranciers afspraken maken, maar dat geeft de werf iets meer lucht. Ze gaat dan terug van het bouwen van twee grote- en één klein cruiseschip per jaar, naar één groot en één klein cruiseschip. Het orderboek is met negen nog te bouwen cruiseschepen tot en met 2023 gevuld. Bernard Meyer verwacht dat er de komende jaren geen opdrachten meer komen. Hij gaat er vanuit dat de cruisesector zich pas in 2030 weer heeft hersteld.

menu